samos I

Luleåotta

På nåt sätt ska man ju börja och jag kan lika gärna göra det här och nu. Jag (och madammen i mitt liv) är på Kallax – Luleå Airport på utländska – och klockan är före sju på lördag morgon. Vi har lämnat en familjemedlem som fastighetsskötare hemma och ämnar resa till Samos, en väl tilltagen holme i den grekiska skärgården. En vecka ämnar vi vara borta.

Det är alltså tidig start från Luleå. Halva dagen skall vi vara på Arlanda och sticker därifrån någon efter tre för att vara framme i kväll. Gissningsvis är det då detta publiceras, det inlägg som inleder en serie av det slag jag för mitt eget höga nöjes skull brukar författa när jag reser.

Arlandaväntan

Klockan är när jag börjar skriva vidare två och en halv timme före kvart över tre då vårt flyg ska gå – och jag är redan trött. Fast det är klar – vi har ju varit i farten sedan runt fem. Komna hit till nationens centralflygplats åt vi en sen hotellfrukost – tror det är sånt som kallas brunch – och därefter har vi vandrat. Och vandrat. Men nu sitter vi.

Varför blir det då Samos?

Svar på den frågan är nog att vi var i Barcelona i augusti förr året. Den resan är vidlyfteligen och ordrikeligen bebloggad med skriverier man återfinner under kategorin Speciella resor. Trivsamt var det i alla fall att resa bara vi två. Visst gillar vi våra barn helskarp men de är ju vuxna nu så vi kunde ju lämna dem hemma.

Barcelonaresan gav blodad tand så tidigt började vi surra om lämpligt resmål detta år. Och då blev det Samos i år. En hel vecka. Jag var där en hel dag när jag och 41 andra på försommaren gjorde församlingens ungdomsresa till Efesus. Men nu blir det som sagt en vecka. Och mer i lugn och ro att ta dagen som den kommer. Se oss omkring, flanera, vandra, bada något – fast ingen av oss gillar att ligga och vändsteka sig i solen – äta, prova lokal mäsk, vara tillsammans. Kanske måste vi rent av hålla oss undan vädret om det förblir runt +30 i skuggan som det lär vara idag. Och då får man väl stå ut med att slöa och läsa – typ.

Lite läsprojekt har jag med mig – likt andra gånger jag är på Speciella resor. För några år sedan läste jag när vi var i fjällen Paulus brev i kronologisk ordning men hann inte klart**. Första och Andra Thessalonikerbrevet, Galaterbrevet, Romarbrevet och de bägge breven till Korinth blev lästa men in på de så kallade Fångenskapsbreven kom jag inte då. De blir alltså på tapeten nu. Ett av dem. Efesierbrevet noga räknat. Några varv*. Med en Bibelvetenskaplig kommentar på bordet. Det ämnet ämnar jag dock varva med litteratur av helt annat slag – turisthandböcker och annat.

Flygplatsen vi kommer att dimpa ner på ikväll – se kartan – finns någonstans i det gröna området i söder. Transfer kommer att ta oss nordostvart till andra sidan i den lilla staden Samos/Vathi som blir utgångspunkten för vår ävlan och tävlan den närmaste tiden.

*  Detta kan låta mycket mer ambitiöst än det verkar. Testade en morgon denna vecka – i folkhögskolans kapell innan ett möte med den nye rektorn där – att halvhögt läsa igenom episteln ifråga och fann att i det tempot tar det en halvtimme, inte mer. Finns alltså inte några vettiga anledningar till att ha det oläst.
**  Den speciella resan är bebloggad i en radda inlägg juli-augusti 2011. Alla de inläggen går under rubriken fjäll & tanke och sedan en siffra.