vad är arbetstid?

Ibland när jag är lite halvsovande rinner tankarna iväg i allsköns konstiga riktningar. Idag kom jag när jag vaknat efter en påvvernapp att fundera över en del arbetstidsrelaterade frågor. Då det är min allvarliga mening att den som lyfter lön skall arbeta för lönen och den som köper arbetstid skall betala för all arbetstid som ges blir det en om ganska oviktig lista av problem och tankar jag nu ställer upp. Tur att jag inte är chef och tur att jag inte är facklig förhandlare.
  • När jag jobbar på jobbet jobbar jag. Det är en självklar sak men...

  • jobbar jag om jag på jobbet gör något annat typ ringer privata samtal eller så? Jag är ju på plats till jobbets förfogande.

  • När jag jobbar med hemmet som bas jobbar jag också om jag hemma jobbar med något som specifikt hör till jobbet. Förekommer titt som ofta på udda ofta sena tider när saker skall läsas in eller förberedas.

  • Jobbar jag på annan plats än på jobbet kan det också vara jobb och tjänsteärenden av olika slag typ som idag ett sammanträde i Luleå.

  • Timmen i bil till Luleå innan sammanträdet anser jag också vara arbetstid fast jag bara rattade fordonet. Eller...

  • var det privat tid eftersom samtalade med febersjuk dotter som inte dög till förare och alltså de facto körde ner fordonet till de vuxna barnen samtidigt som en arbetskamrat körde bakom i sin bil redo att plocka upp mig när jag lämnat av bil och dotter?

  • Bussresan hem – jag hade ju lämnat min bil och kollegan for i sin bil åt annat håll – anser jag också vara en timmes arbetstid. Men...

  • var väntetiden till dess att bussen skulle gå – två timmar – arbetstid? Och...

  • blev bussresetiden dubbel arbetstid då jag fri från rattandets mödor läste sådant jag av jobbet är ålagd att läsa? Och...

  • hade jag, om jag slumrat till på bussen, sovit på jobbet? Och får man det – på jobbet?


Som läsaren märker är det ibland inte speciellt viktiga ting jag tänker fast de ibland kan tänkas vara viktiga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0