mycket att läsa!

I morse när jag bläddrade genom Paltposten alias Lokala Världsbladet alias Piteå-Tidningen fann jag att den 40-sidiga publikationen – den 12-sidiga närområdesfotbollsbevakningsbilagan* oräknad – denna dag innehöll ovanligt mycket kyrkligheter av skilda slag. En tredjedel av ledarsidan till att börja med. Så en insändare på sidan 4. Halva sidan 10 märkt Nyheter och halva sidan 12 Inrikes/Utrikes – två saker där. Bläddrar man så förbi studenbalsflersidorsreportaget med en massa bilder finner man på sidan 25 bilder och text om nationaldagsfirandet i Arjeplogs respektive Älvsby kyrkor. Sedan tar det som slut med kyrkligheterna.

Nu, noble Bloggläsius, skall jag inte trötta dig med en noggrann genomgång av alltsammans. Jag nöjer mig med fyra saker som jag någotsånär kan länka till.

Ledarkrönikan hittar man här och den handlar om lillprinsessan Estelles dop. Eller tar i vart fall sin utgångspunkt i den TV-sända gudstjänsten. Stig-Björn Ljunggren har en skarp penna även om han inte är den vassaste kniven i kyrkokunnighetens låda. Ändå prickar han – om man överser med hans raljanta jargong – ganska precis vad Svenska kyrkan tillsammans med lejonparten av alla kristna kyrkor i historia och nutid tror, lär och bekänner om människan och dopet. Att dopet befriar från mörkrets makt och att vi i den Befrielsebön som finns i kyrkans dopordning faktiskt har resterna av en djävulsutdrivning – om än en milt formulerad sådan. Observant nämner SBJ att ärkebiskopen faktiskt darrade på sin verbala manschett vid prinsessans dop innan han kom fram till den rätta formuleringen ...befria Estelle från mörkrets makt.
Han är som sagt skarpsynt den där SBJ. Den här gången. Innan han i de 10 sista raderna helt far ut i den vimsiga demagogiska osakliga slagordsterrängen. Strunta i dem men läs gärna resten.

En kollega i fjällförsamlingen Arjeplog får halva Nyhetssidan utifrån att hans namn kapats i ett internetaffärsbedrägeri på Tradera. Prästen ifråga är alltså inte en internetbedragare. Understrykes i tidningen. Tyvärr kan man inte på nätet läsa hela storyn utan bara en del – här. Lite nervös blir jag. Det som klassas som nyheter i media är ofta det avvikande, unika och speciella – som att en brevbärare bitit en hund så att jycken måste få stelkrampsspruta. Tänk om nyheten att denna präst inte är en lurifax får folk att tro att alla vi andra är det. Men folk är nog slugare än så.

Inrikes/Utrikes-sidan upptas utrymmet av att en präst i Karlskrona avser att ge en halv välsignelse vid skolavslutningar i kyrkan – trots att Skolvärken inte gillar sådant. På PT-webben finns papperstidningens artikel i kraftigt förkortad form här. Förutom att det kan råda tveksamhet om lokaltidningen räknar Karlskrona till inrikes- eller utrikesredaktionens bevakningsområde är ju saken medialt intressant. Tänk att ärendet är känsligt att en halv välsignelse i Blekinge ger en halv sida i Norrbotten. I morgon bitti skall jag dra på med hela Välsignelsen i Folkhögskolans terminsavslutningsgudstjänst som börjar 08.30. Undrar om det blir en helsida då. Mitt prat om Jesus och bönen Vår Fader kvalar väl in för både Stoppa pressarna! och en egen bilaga. Fast det är klart att då Folkhögskolan är en frivillig skolform som har vuxna elever och dessutom kyrkan som huvudman behöver jag nog inte ha några farhågor vad gäller Storebrors antireligiösa fobier – inte heller hoppas på att komma i tidningen.
Men blogga om skolgudstjänsten ska jag göra – som jag brukar.

Till sist ser jag här att det i samband med Nationaldagsfirandet i Älvsby kyrka – som jag inte var på men är bebloggat här - kungjordes vad den nya skolan i byn skall heta. Den ersätter den gamla låg- och mellanstadieskolan som brann ned den 1 februari 2009 och som då skapade det besöksrekord som fortfarande gäller på min blogg. Nu är den i färd med att ersättas av ett helt nytt plugg byggt på annan tomt och den skolan ges namnet Knut Lundmarks skola uppkallad efter en tidigare bemärkt Älvsbyrotad astronomiprofessor**. Givetvis är i detta stycke den kommunala skolnamngivningsverksamheten hopplöst på efterkälken. Redan när jag runt 1970 på ungdomsläger å folkhögskolan började frekventera anläggningen i fråga fanns där klassrummet Knut – uppkallad efter samma person som var en betydelsefull promotor när skolan bildades för över 60 år sedan.


* Jag gillar långa sammansatta ord!
** På Wikipedia kan man här läsa massor om honom och hans vetenskapliga betydelse. Väldigt långt ner i den texten finns även denna intressanta notering: Här måste också hans religiösa patos nämnas. Detta märks som ett genomgående tema i hans populärvetenskap, men fick också ett mer konkret uttryck genom hans engagemang Sveriges religiösa reformförbund, som verkade för liberalteologin. Lundmark skrev en knippe artiklar i förbundets tidskrift Religion och kultur, och var från 1937 ledamot i styrelsen. I detta sammanhang argumenterade han för att den moderna vetenskapen kommit till en punkt där den hårdnackade materialismen inte längre räcker, och att ett närmande till den kristna föreställningsvärlden därför blivit nödvändig.

Kommentarer
Postat av: Ann-Katrin Roth

OT, men titta på den här härfågeln på Tokotzinskys blogg, han som postar så många fina kort.



http://tikotzinsky.com/2012/06/03/upupa-epops/#comments



Har hört talas om den i svenska böcker men aldrig sett nån. Roys kommentar talar om kung Salomon och härfågeln.

2012-06-08 @ 04:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0