gastkramande gps

För några år sedan förvandlades i samband med ett OS en vad jag menade och fortfarande menar vara en ganska nördig idrott till en kvalificerad TV-rysare. Curlingen sopade sig in i vardagsrumssoffan och jag fann mig djupt försjunken i denna hybrid av dart och bowling – på blankis.

Idag var det dags igen!!

Att åka skidor är kul. Oftast Titta på skidåkning är också kul. Då det gäller något, alltså. OS eller VM eller Världscup eller nåt. Men knappast SM. Typ för litet liksom.
Så kan man tänka om det inte är för kyligt förstås. Kul och kyla hör ihop. I ett lite småförkylt tillstånd och med tydligt kyligt uteväder betittade jag en kul jättestressig skidåkning från Skid-SM i Östersund. På TV. Sprint. Kul att se någon man kände igen från skolans skidlinje.

Då det efteråt blev kamikaze-skidåkning nedför alpbrant* förflyttade jag mig till datorn och där, grundligt internetuppkopplad, blev det nörddags på allvar. En ny idrott – skidorienteringen – gjorde via SVTplay sitt intåg i mitt sinne.

Jag visste att jag om jag skulle titta skulle se bekant folk på skärmen men inte anade jag att jag skulle fastna så till den milda grad. En arbetskompis från skolan var med som expertkommentator vilket i och för sig var mer småkul än gastkramande. Han skötte sig bra och gjorde sig väl på bild. Att se skidorienterarna här och var i skogen fick väl inte heller pulsen att skena i någon större omfattning. Lite klappning blev det vid herrarnas målspurt där en annan arbetskamrat var inblandad – kom tvåa. Det ettriga var att följa grafiken. Alltså följa tävlingen på en kartbild. Se GPS-genererade pluppar i olika färger sakta röra sig längs markerade linjer mellan kontroller. Med olika vägval och allt. Det var rafflande. 

Skidorientering är en ganska nördig sport.
Att titta på den är också nördigt - precis min stil.



*  Vad får folk att göra sånt? Tänk så oroliga deras föräldrar måste vara. Huvva!

 


Kommentarer
Postat av: Ann-Katrin Roth

Låter trevligt, skidorientering. Då finns väl inga skidspår uppgjorda i förväg, eller? Angående curling:från att länge ha hört om det som en löjlig gubbsport med sopkvastar kom den in på arenan som en hip damsport.

2012-02-01 @ 11:37:30
Postat av: bloggaren själv

I skidorientering har man dragit upp en massa spår kors och tvärs och huller om buller i den snötäckta lingonskogen. På kartan markeras breda skate-bara spår med heldragna linjer och skoterspårsbreda vägval streckat. Ta en titt på länken nedan - väldigt pedagogisk sändning där man inte måste se allt - 2 timmar och 11 minuter. Den bisittande expertkommentatorn samt ett par av de tävlande - killen som kom tvåa och nummer 105 bland tjejerna - är arbetskamrater.

http://svtplay.se/v/2693564/sm-veckan/skidorientering__jaktstart

2012-02-01 @ 20:27:32
Postat av: Ann-Katrin Roth

Tack för länken. Intressant se Östersund och den här sporten. Dom har kartan i en atrapp frampå magen/bröstet och läste tydligen kartan på bredspåret. Det blev spännande mellan Nordebo(din bekant?)och Holmberg i jaktstart. Tjejerna målade svart under ögonen liksom amerikanska fobollspelare. Men det räckte titta en kvart ungefär.

2012-02-05 @ 01:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0