lokala kyrkohistorier 1

Om man travesterar John Lennon något kan man säga att han sagt: Historia är vad som händer med dig medan du är upptagen med annat*. Det är en intressant vinkling. Dessutom sann.

Genom att spika upp sina 95 teser på dörren till slottskyrkan i Wittenberg kom Martin Luther att göra något som startade ett historiskt skeende av genomgripande karaktär. Han hade givetvis inte en aning om att det var det han gjorde. Han var ju upptagen med att spika. När hammarslagen slogs ältade han troligen i tanken de motargument han väntade sig i den akademiska debatt som spikandet var avsedd att inleda.
Columbus skapade historia genom att för Sydvästeuropas räkning upptäcka Amerika men det fattade han aldrig. Han var ju upptagen med att söka sjövägen till Indien.
Det finns många andra händelser av typen Historia är vad som händer med dig medan du är upptagen med annat och läsaren inbjuds att i kommentarer ge fler exempel.

För mer än 200 år sedan beslöt man att bygga en kyrka i norra delen av vad som då var Pite Socken. I nådens år 1813 var bygget klart. Enligt skröna jag hört – sann eller osann är här inte viktigt alldenstund den i alla fall är bra – var det dragkamp mellan byn vid älven och byn vid Korsträsket om var kyrkan skulle placeras. Någon erbjöd sig att om kyrkan lades i den mindre och mer på sidan liggande byn vid älven skulle han donera spiken till bygget. Då spik då som nu kostar kosing kom sparsamheten – snålheten? – att avgöra frågan. Besluts togs som skulle komma att medföra att andra samhällsfunktioner samlades till där kyrkan var. Byn vid älven skulle växa till centralorten i Älvsby kommun och en långt efter det avgörande beslutet grundad folkhögskola skulle komma att heta Älvsby folkhögskola.  Hade beslutet gått i andra riktningen skulle jag nu vara innevånare i Korsträsks kommun och arbeta på en likaledes benamnd arbetsplats – huvva!
Inget av detta visste dock de som tog beslutet. De var ju upptagna med att bygga en kyrka och göra besparingar på spikkontot. Alltså: Historia är vad som händer med dig medan du är upptagen med annat.

I dagens Lokala Världsblad finns en artikel om att man nu inleder förberedelsearbetet inför kyrkans 200-årsdag nästa år. Det skall bli intressant. 200 år är inte ankskit! Själv har jag varit Älvsbykyrklig en sjättedel av den tiden – den senaste sjättedelen, vilken annars. Kanske har jag sett, rentav varit med om, att när jag och andra varit upptagna med annat så har historia skapats. Vem vet.

Här på bloggen kommer jag att fundera lite om sådant – tror jag. Förverkligar jag den planen kommer det att handla om tiden från 1978 till nu – plus lite av vad jag hört om vad som hänt tidigaredet kan alltså här på bloggen bli frågan om en serie helt oombedda – möjligen bitvis oönskade – inlägg med rubriken lokala kyrkohistorier samt ett nummer under kategorin Lokalsamhället. Kategorialternativet Församling använder jag inte till detta utan låter det vara en plats för lokala, regionala, nationella och internationella kyrkligheter av mer aktuellt slag.



*  Originalet är nog detta: Life is what happens to you while you're busy making other plans.


Kommentarer
Postat av: SSu

Verkligen ett intressant upplägg!

...eller...

Kanske man ska ducka? ;-)

2012-02-02 @ 16:39:20
URL: http://stigsundstrom.wordpress.com
Postat av: Tobbe

Växer och blir vuxna är vad ens barn gör medan man själv är upptagen med att få tid att vara med barnen.

2012-02-02 @ 19:43:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0