svårt att fokusera

Det finns bara så mycket jag funderar över. Bara så mycket som skulle kunna generera blogginlägg. Men jag kommer som inte till skott. Fixar inte att fokusera på något informativt att meddela läsekretsen. Inte heller något agitativt att reta densamma med.

Jag skulle kunna skriva
om hur planeringen framskrider vad gäller höstens verksamhet på folkhögskolan. Om att vi såhär tidigt på våren inte på många många år haft så många ansökningar till Svenska kyrkans grundkurs. Och att platser ändå finns kvar – se här. Men det skriver jag inte om.

Jag skulle kunna skriva
i min tänkta serie lokala kyrkohistorier, alltså en serie funderationer jag (kanske) knapprar ur mig innan sommaren 2013 då Älvsby kyrka fyller 200 år. Men det gör jag inte heller.

Jag skulle
ävenledes kunna skriva om det märkliga i att ett demokratiskt lands ambassadör – Israels – i ett annat demokratiskt land – USA – kontaktat ett fritt TV-media – CBS – för att i förväg protestera kring ett program man tänker göra. Det är anmärkningsvärt*. Men jag skriver inte om det heller. Räcker med att hänvisa till CBS-programmet som det länkas till här på bloggen mistabröder.

Jag skulle kunna skriva
om vårens lätt försenade framfart, att skidföret nu är över. Och att pjäxorna ställts på sommarförvaring. Och att dubbdäcken nu ska av. Men jag kan inte fokusera på sådant.

Jag skulle
också kunna skriva mer utifrån vad som kom upp i kommentarena till mitt förrförra inlägg om EFS – ett inlägg som anknöt till vad som skrivits på en annan blogg. Det vore intressant att borra vidare i de sakerna men det gör jag inte heller. Kräver för mycket koncentration – typ.

Och jag skulle kunna skriva om en massa andra saker som att fler och privata apotek först imorgon lyckliggör allmänheten med allt färre medikamenter eller det fifflas och bågas kring svenskt vapenstöd till den fyrbåk för demokrati och mänskliga rättigheter som heter Saudiarabien eller att bilen behöver tvättas eller att äcklarationen sänts in eller att cykeln behöver smörjas eller att...

Jag skulle kunna skriva
om mycket men gör det inte. Jag kan inte fokusera!

I veckan var beräknat datum då min lilla tvååriga sondotter skulle befordras till storasyster. Vilket inte skett än! Vad jag vet. Om och hur detta att Tyra nu är endabarn på övertid fyller hennes tankar vet jag inte heller. Den havande kvinnan och barnaföderskan – sonens fästmö tillika tösens mamma – signalerar dock på Facebook och annorstans att hon nu är less att vänta. Vad fadern tänker kan jag bara gissa. För honom är det nog som det var för mig fyra gånger: kompakt känsla av att vara offside och i ett läge då det bara är att go with the flow som fransmännen säger. Och ha bilen tankad.

Och den vandrande farfadern då – alltså jag?
Jo, noble Bloggläsius: Han kan inte fokusera. Han känner sig som bilden visar.


*Att en ambassadör eller ett land reagerar och debatterar i media i ett annat land kring vad som skrivits eller sänts – observera tidsformen – är helt åckej. Så gjorde Israels ambassadör i Stockholm för några år sedan vad gällde ett konstverk han fann stötande. Möjligen var han våldsam i överkant men i princip är det åckej att reagera på det som hänt.
När ett demokratiskt land – Israel – ropar att regeringen i ett annat demokratiskt land – Sverige – skall ingripa mot en tidning – Aftonbladet – för en artikel som publicerats där har hänt och måste nog anses vara lite märkligt. Det påminner faktiskt om när en diktatur – Iran – ropar på åtgärder från regeringen i en demokrati – Danmark – mot ett fritt media – Jyllandsposten – som publicerat karikatyrer. Det är naturligtvis också tokigt men att en diktatur inte fattar vad pressfrihet är och utifrån sin okunskap kräver orimligheter är ju inte ägnat att förvåna någon.
Att en ambassadör i förväg vill ingripa mot ett enskilt TV-inslag är det anmärkningsvärda.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Det är bra. Vila dig från bloggande så du på tisdag kväll är fokuserad nog att - med bild och allt - beblogga det fatum att du under dagen å Storgatan i Älvsbyn träffat mig och min anbola moped :)

2012-04-29 @ 00:17:48
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Dessa mina minsta bröder

I bland blir man bara "fed up" på sin blogg då är det bra vila sg lite grann. Själv har jag inte problem med saker att skriva nu, om efter min resa på Västbanken jag kom ju hem 31 mars, problemet är att hinna med.

2012-04-29 @ 08:56:53
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: EL

Stig



"markligt, anmarkningsvart"?? Nah, han uttryckte endast sin ratt till "freedom of speech" som ar heligt i USA.

Ett immiterat blodbad, konstverk? Stotande? Ja det tycker jag nog. Valdsam i overkant? Slackte han inte lyset?

Att Aftonbladet skrev en tvivelaktig (vidrig) artikel som regeringen inte ville ta avstand fran medan den gjorde det for en annan grej i ung samma veva var inte smickrande. Och hets mot ett annat folk med hjalp av logner raknas inte langre?

Iran och israel i samma sack liknar en jamforelse av applen med bananer:-)

EL

2012-04-30 @ 01:35:30
Postat av: bloggaren själv

Till dig Eva Lande vill jag säga att för mig är åxå "freedom of speech" viktigt. Därför anser jag att man måste kunna få göra också dumma konstverk och att sådana kritiseras. Israels ambassadör gjorde inget fel i det i sig. Han reagerade kraftigt med att kasta grejer men det är inte min poäng. Hans rätt att reagera på det som hänt är för mig odiskutabel.



Aftonbladet har också rätt att i "freedom of speech" ta in en artikel där misstankar om att rötägg inom IDF ägnat sig åt organstölder - det var vad saken gällde. Och Israel har all rätt i världen att föra talan mot sådant - i Aftonbladet och andra media. Så är det ju i demokratier med "freedom of speech". Diktaturer som Iran som inte känner till sådant som "freedom of speech" försöker få regeringar att ingripa mot medier som uttrycker mening - skulle det vara uppmaning till brott etc är det en annan sak. Den gången påminde bananen Israel om äpplet Iran vilket jag tycker är förvånande - Israel är ju inget äpple.



Jag tror inte det finns regler - skrivna - som USA:s Israel-ambassadör bröt mot när han, efter att ka konsulterat sin premiärminister, i förväg tog kontakt med CBS för att söka påverka innehållet i deras programtablå. Det brukar bara inte hända att man använder sin "freedom of speech" på det sättet. CBS-reportern hade aldrig varit med om det förr och ambassadören höll ju med honom om det i programmet. Något regelbrott var det nog inte men kanske ett brott mot etiketten - alltså att som ombud för ett demokratiskt land i ett annat demokratiskt land söka I FÖRVÄG avvärja att "freedom of speech" används på det sätt som man vill använda det lagligt. Mer av ett etikettsbrott alltså - typ att glufsa i sig hela Nobelmiddagen med sked hållen i hammarfattning.

2012-04-30 @ 15:29:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0