ohänt

Många ofattar värdet av de nordsvenska o som vi här upp kan sätta före allt möjligt. Jag menar det där o-et som ofta ersätter det mer centralsvenska inte. Inte plogade vägar i Mälardalen är oplogade här i norr men av någon märklig anledning ändå här fullt farbara. Trafikproblem syd upplever ouppstår i norr även om snö också här är kristalliserat vatten. Lite halkigt tyckte en del pendlande arbetskamrater det var i morse. I en del fall sommardäcksförsedda hade de i det slippriga föret ändå nått arbetsplatsen. Vintern har gjort motstöt med snö, en och annan minusgrad och hård vind men detta ohindrade dem ändå.

Vad gäller motstöten känner jag mig lite skyldig. Faktiskt. Jag vet i skallen att jag oförorsakar vädret men ändå gnager frågan: Är det min längtan i lördags som skapat detta? Jag åkte nämligen skidor då. En skön tur i sisådär 8 plusgrader. Trekvarts mil. Jag nämnde detta i förbifarten i inlägget svära i kyrkan där jag även uttalade följande ord: Mer snö och mer kyla är vad jag önskar!
Redan lördag kväll var jag önskehörd. Blötsnön vräkte ned. Det lugnade sig och vädret blev mer vackert vårvintrigt så igår blev det ytterligare en mil på samma tröga skidor. Jag väljer de tröga då deras egenskaper garanterar obakhalthet när snön är växelvis blöt eller frusen. Mycket njutbar tur.
Och nu snöar det igen…

Varför skriver jag om detta?
Svar: Det ofinns annat att skriva om. Det har helt enkelt ohänt något.
Den sista meningen blir till sin nyans lite lurig. För att något speciellt inte har hänt eller att det inte över huvud taget hänt något alls är det nordsvenska idiomet ohänt riktigt bra. Med ett enda ord fixar man innebörden i två meningar. Språkekonomi! Tilläggas skall dock att ohänt också kan betyda att något speciellt ännu inte hänt eller att det inte hänt något alls ännu. Det finns alltså också en temporal nyans i begreppet. Det enda ordet kan alltså ersätta fyra påståenden. Det, käre Bloggläsius, är språkekonomi!

Men det finns ytterligare betydelser. Åtminstone en så summan blir fem – minst. När en person sägs vara ohänt betecknar det att han – oftast en han – har tummen mitt i handen, är klumpig, opraktisk, inte händig – därav bilden. 

I mitten av en ohändelsevecka blev det ett blogginlägg i alla fall – oinnehållsligt.


Kommentarer
Postat av: PO Jansson

När vaken brett ut sig att omfatta hela sjöar kallar vi skridskoåkare i söder detta för ois.

2012-04-18 @ 19:28:51
Postat av: Ann O Nym

Har han otagitner skylten på arbetsplatsen arbetskamraterna ogillar?

2012-04-18 @ 21:58:51
Postat av: bloggaren själv

Den av Ann O Nym omfrågade skylten med texten "Pray for snow" som hängs upp på arbetsplatsen måndagen första hela veckan i oktober plockades ned sedan jag i vecka 13 varit till fjälls. Någon kollega eller elev hade redan innan vänt texten mot väggen.

2012-04-18 @ 23:49:14
Postat av: Gunvor Vennberg

Jag ska inte be om snö igen! - läs mer på min blogg...

2012-04-19 @ 01:21:23
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/
Postat av: Ann-Katrin Roth

Nattning:



-Ha du gått på toa me'n Johan än?



Nä, ja ha okvällspinka pojken.

2012-04-20 @ 13:06:42
Postat av: Hanna

Detta "ohänt" inlägg kom upp någon dag efter min blogg startade om... hm... när får jag kvala in på din länklista då? Nej, nej, känn dig inte tvingad... ;-)

2012-04-21 @ 15:48:41
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0