trovärdig press

Det kan knappast ha undgått regelbundna intittare på denna blogg att jag har ett visst intresse för situationen i Mellanöstern, erkannerligen förhållandet Palestina-Israel. För en nytillkommen förstagångsgluttare räcker det att läsa de 10 senaste bloggposterna för att se saken.

När jag söker följa vad som sker gör jag det bland annat genom den israeliska oppositionstidningen Haaretz. Främst läser jag på nätet ledare och debattartiklar samt rubriker till det mer rapporterande innehållet. Här på bloggen händer det att jag publicerar svenska översättningar av lååånga Haaretz-artiklar. Vid sådana tillfällen har jag låtit Google göra grovjobbet och själv putsat det hela till vad jag menar vara att på någotsånär god svenska återge vad den engelska texten innehåller. God språkövning om inte annat.

Kanske är någon intresserad
av denna aktivitet. Att det finns ointresserade vet jag och att det finns irriterade vet jag bestämt. De kommenterar då och då vad jag skrivit och återgett. Irritationen tar sig då flera uttryck. Ibland skrivs vad man tycker jag borde ha skrivit. Ibland tippar kommentarer över till personangrepp. Ibland samtalar man.

I min ”bevakning” av situationen Palestina-Israel har jag har valt Haaretz som min huvudkälla – förutom TT, SR, SVT och ibland BBC. Arabiska nyhetsmedia känner jag till för dåligt och har svårt att bedöma trovärdigheten hos. Den israeliska högerregeringens hållning får jag del av genom vad som faktiskt händer, det som Public-Service-media ger information om. Oppositionstidningen Haaretz visar mig på en möjlig alternativ israelisk hållning som – ehuru israelisk – söker se konflikten också ur motpartens synvinkel.

Jag har ett par intressanta debattartiklar på lager från gårdagens Haaretz. En är en ganska argsint sak skriven av tidningens korrespondent på Västbanken Amira Hass. Rubriken för hennes artikel blir på svenska Palestinierna måste säga nej till förhandlingar med Israel. Den engelska texten kan läsas här.
En annan är skriven av debattören Gideon Levy vars skrivande jag ofta funnit intressanta: De Israeliska ledarnas "prislappskampanj” mot palestinierna. Den kan läsas här. Nämnas bör att ledaren samma dag i mer återhållsam ton delar Levys bedömning av den egna regeringens agerande.

Dock valde jag bort dessa och beslöt mig för att till bloggläsarens glädje, överhoppning eller irritation denna gång ge en inblick i tidningens tonfall på nyhetsplats. Jag översatte därför en vanlig nyhetsartikel i dagens tidning. Rapporteringen är informativ och resonerande på ett sätt jag tycker om. Den visar på hur den interna debatten kan vara i det land i Mellersta östern som (ännu) har den suveränt största yttrande- och pressfriheten – och därmed största utrymmet för trovärdighet. På engelska finns den här.


EFTER UNESCO-OMRÖSTNINGEN: ISRAELISKA SANKTIONER MOT DEN PALESTINSKA MYNDIGHETEN FÖRARGAR USA.

USA: s sändebud säger till premiärminister Benjamin Netanyahus medarbetare att Washington motsätter sig att Israel fryser inne de skatteinkomster som de tar in för palestiniernas räkning.
Av Barak Ravid*.

USA protesterade på torsdagen hos premiärministerns kanli mot de sanktioner Israel infört mot den palestinska myndigheten (PA) efter att UNESCO godkänt Palestina som fullvärdig medlem.
David Hale, USA: s särskilda sändebud i Mellanöstern, och ambassadör Dan Shapiro meddelade premiärminister Benjamin Netanyahus medarbetare att Washington motsätter sig att Israel fryser inne de skatteinkomster som de tar in för palestiniernas räkning.

På torsdagen meddelade Netanyahu också att Israel frös bidragen till UNESCO efter det att palestinierna på måndagen beviljades medlemskap. Israel överför varje år cirka 2 miljoner US-dollar till det kulturella FN-organet. En källa hos premiärministern sade att Netanyahu i stället beordrat att dessa medel skall överföras till initiativ som arbetar för regionalt samarbete. Netanyahus beslut följde en rekommendation från finansminister Yuval Steinitz.
"Åtgärder som att acceptera palestinierna i UNESCO kommer inte att främja freden utan bara göra den mer avlägsen" sa Netanyahu. "Det enda sättet att nå fred är genom direkta förhandlingar utan förhandsvillkor".

Tjänstemän hos US State Department sade på torsdagen att Hale och Shapiro till Netanyahus sändebud Yitzhak Molcho, den nationella säkerhetsrådgivaren Yaakov Amidror och den politiska rådgivaren Ron Dermer framfört sitt missnöje med Israels beslut att införa sanktioner mot PA.
Sanktionerna innebär en frysning av skattemedel som Israel samlat in för palestiniernas räkning i oktober och att inte överföra dem till PA. Summan, ungefär 100 miljoner dollar i månaden, används av PA för att betala löner till säkerhetspersonal, regeringsföreträdare och tjänstemän. Att hålla inne pengarna betyder att tusentals palestinska statstjänstemän inte kommer att betalas innan Eid al-Adha, Offerfesten.
Hale och Shapiro sa till Netanyahus medarbetare att pengarna tillhör palestinierna och Israel var förpliktigat i enlighet med ingångna avtal att månatligen överföra dem. De sade att USA förväntar sig att pengarna ska överföras till PA så snart som möjligt för att undvika en kris där.
Netanyahus medarbetare sade ett slutligt beslut om att överföra medlen inte gjorts ännu men kommer att diskuteras inom kort.

Storbritanniens utrikesminister William Hague, som mötte Barak i London på torsdagen, krävde att Israel förmedlar pengarna till palestinierna inom kort. "Detta beslut väcker oro", sa Haag. "Det är inte i någon parts intresse, absolut inte i Israels, eftersom det får omedelbara konsekvenser för PA:s förmåga att upprätthålla ordning och säkerhet på Västbanken."

Haaretz har erfarit att Netanyahu inte kallat stabschef Benny Gantz eller andra israeliska arméofficerare att delta i mötet med åtta ledande ministrar nästa tisdag. Försvarsmakten (IDF) kommer att representeras av försvarsminister Ehud Barak som motsätter sig frysningen av skattemedlen.
Inga IDF-officerare var inbjudna till samtalet, detta uppenbarligen för att IDF motsätter sig en del av de sanktioner ministrarna beslutat om. IDF, i synnerhet Centralkommandot, motsätter sig att man bestraffar PA på ett sätt som kan påverka myndighetens säkerhetssamordning med IDF.
IDF anser att Israel borde göra good-will-gester mot den Fatah-dominerade PA som en följd av den uppgörelse – som stärkt Hamas – att frige den fångne soldaten Gilad Shalit.
På torsdagen sade ledande IDF-officerare att avbrytandet av överföringen av pengar är ett oansvarigt drag som allvarligt skulle kunna undergräva säkerhetssamordningen med palestinierna och även leda till uppflammande våld på Västbanken.
"De tog beslut utan att fråga armén" sa en högt uppsatt officer. "Efteråt blir det vi som kommer att få rensa upp i röran. Vad kommer det palestinska befälhavarna göra när deras soldater inte får betalt? Fortsätta jaga terrorister?"




*  Barak Ravid är diplomatisk korrespondent för tidningen Haaretz. Han började på Haaretz i april 2007 och bevakar premiärministerns kansli, utrikesministeriet och försvarsministeriet, frågor som de amerikansk-israeliska relationerna, förhållandet mellan EU och Israel samt fredsprocessen.

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Det allvarliga är att Israel undergräver sin motparts kontroll över sitt territorium. Vill verkligen Israel ha en fredsöverenskommelse med Palestinierna när man undergräver den Palestinska myndighetens kontroll genom att stoppa överföringen av skattepengar till den Palestinska myndigheten? citat ”överföringen av pengar är ett oansvarigt drag som allvarligt skulle kunna undergräva säkerhetssamordningen med palestinierna och även leda till uppflammande våld på Västbanken." slut citat IDF-officerare .

Man bäddar ju för att terrorgrupper växer upp. Inte värdigt en demokrati.



Det är skönt att läsa att din kyrkoledare "ryter" till om att Sverige röstade nej till palestinskt medlemskap i FN-organet Unesco. "Sveriges agerande är både överraskande och olyckligt", skriver nu ärkebiskop Anders Wejryd i ett brev till Fredrik Reinfeldt. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=284015



Som vanligt kritiserades han hårt av sina belackare i kommentarsfältet, jag är den enda fick försvara honom, ibland känns det ensamt.

2011-11-05 @ 12:06:09
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: bloggaren själv

Kära "minstabröder"!

Jag har tagit del av Dagen-artikeln och "kommentarerna". Känner igen både signaturer och innehåll från andra kommentarspår utifrån andra artiklar i samma ämne. Jag förstår att det känns ensamt att gå in och kommentera för vett och sans i det gänget och kan fundera över om det egentligen är meningsfullt. De käbblar ju bara och öser inte sällan bara ovett över allt och alla. Personligen avstår jag från dags-tidning-kommenterande bland de ofta anonyma dyngsprättarna som förutom ren islamofobi hemfaller åt kategoriskt fördömande av alla som inte delar deras egen högst individuella uppfattning av hur Bibeln eller internationella avtal skall förstås.

2011-11-05 @ 21:03:46
Postat av: A-K Roth

Stig, många tankar, försöker hålla kort:



Jag uppfattar, efter vad du skriver här och efter att ha läst samtliga kommentarer på Dagen,att åsikter som skiljer sig från dina och Egons saknar vett och sans, de käbblar och öser ovett. Öser du då inte själv ovett? Det fanns argument och uppfattningar man kunde resonera om hos en del.



Vilka uttryckte islamofobi i kommentarerna i Dagen? Var det Michael Häggqvist som skrev,



"...Fast man kan ju iof diskutera om ett land som inte kan kontrollera när/var raketer skjuts ifrån och självmordsbombare är redo att bli en nation...."



Jag upprörs själv i högsta grad när folk - som borde veta bättre - konsekvent ignorerar, eller kommenterar i bisats med ursäkter, attacker mot israelerna. 39 raketer och missiler över en helg nyligen, fyrbarnspappa död, en miljon i skyddsrum, södra Israel lamslaget, meriterar inte ett ord bland propalestinska bloggar jag därför tvingas se som antiisraeliska.



Av absolut ingen konsekvens heller hos FN, aldrig en resolution! Medlemsskapet i UNESCO kommer snabbt. Delegater hånskrattar när Israel röstar nej. Israel har blivit den nya juden, som unga Naomi skriver i sin blogg, AutoNaomi:

http://naomiabramowicz.blogspot.com/



Vilken var den förste att ösa ovett: Var det Egon som uppmanar folk att "skämmes" för att de uttrycker sin åsikt? Det fanns en jag inte gillade som handlade om Tibet och gnäll, iofs inte värre än det Egon släppt fram på sin egen blogg om israeler.



Det finns många valida argument, från regeringen och andra som vill ha en varaktig fred, varför palestinierna måste sätta sig ner och förhandla direkt med israelerna innan de får erkännande av någon grupp i FN. Abbas och PM sägs gå emot Osloavtalet iom detta drag. Hur svarar Stig och Egon på det? Ska man kasta det i soptunnan? I så fall, vilken skyldighet har Israel att följa Oslo?



2011-11-06 @ 18:43:30
Postat av: bloggaren själv

Till A-K Roth!

Min "värdering" av kommentatorena till Dagen-artikeln byggde - som jag tydligt skrev - också på andra kommentar-spår i tidningen och är en generell bild jag ofta tycker mig se i bloggkommentarer i media över huvud taget. Därför ger jag mig inte in i den verksamheten utan nöjer mig med bloggar.



Sedan börjar du - på känt maner - fylla kommentarspåret med sådant du vet att jag också ogillar - raketer från Gaza. Och brassar på med mer material - som inte behöver vara fel - i stället för att reagera på en av själva inläggets poänger: att USA ogillar de israeliska åtgärderna, något också israeliska armén gör.



Varför inte skärpa sig A-K Roth? Jag har flera gånger manat dig att inte använda min bloggs kommentarfunktioner som om det var din egen blogg. Ska jag måsta kapa dina inlägg efter säg 15 rader? Eller porta dig och bara dig? Eller måste jag börja förhandsgranska alla kommentarer? Eller stänga av funktionen? Tro mig - jag överväger alla alternativen!!



2011-11-06 @ 22:50:43
Postat av: EL

"...USA ogillar de israeliska åtgärderna, något också israeliska armén gör."

Det gör vi nog allihopa. Pengarna kommer säkert skickas så "law and order" kan upprätthållas i den palestinska befolkningen, vilket all vinner på.



2011-11-07 @ 15:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0