varmast i landet

Såg för en stund sedan nyheter och väder på svt. Väderkartan angav Älvsbyn som varmast i övre Norrland och det visade sig även vara högsta temperaturen i landet som helhet. Mer än 30 grader.

Igår var det också en smula jättehett. Temperaturer runt 30 är definitivt inget som underlättar djupsinniga funderingar och seriöst bloggförfattande. Då huset är dessutom fullt i folk enär alla fyra barnen med två respektive plus ett litet barn – lilla Tyra - och igår därtill ett halvdussin gäster blir området för ensam tankeverksamhet kraftigt tid- och rumbeskuret.

Men jag klagar inte!! Tvärtom!! Trevligt!!

I värmen cyklade jag igår som idag de 400 meter som skiljer fastigheten från badplatsen vid Selholmens camping för att svalka ner min solhettade fysionomi i Piteälvens lågtempererande fjällsmältvatten. Tänk detta: två älvbad redan i början av juni. Det är grejer det!!

Dock kanske jag ändå orkar med ett par smärre djupsinnighetshänvisningar:

I en artikel på kultursidan i dagens Lokala Världsblad – Piteå-tidningen – rescenseras en bok skriven av Gideon Levy, skribent på den israeliska tidningen Haaretz. Ibland är det artiklar skrivna av honom som jag i översatt form brukar förmedla till bloggens läsare. Jag har faktiskt en sådan kanske på gång men den är lika lång som intressant – väldigt intressant. På engelska hittas den här och lokalbladets artikel om boken här.

Väl på PT rekommenderar jag en annan artikel på samma sida – här. Den handlar om Mankell som tänker sig göra en till resa med Ship to Gaza och hur någon eller några agerat mot honom på internet. Undrar vilka krafter och intressen som vill göra så....


Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Ingenting ursäktar attacker på facebook mot individer, inte heller mot Mankell.



"Undrar vilka krafter och intressen som vill göra så....", skriver du, Stig. Du verkar ha misstankar? Vad är mest troligt, nån organiserad grupp a la judelobbyn, eller bara några som vill ge igen mot en kändisförfattare med problematiska åsikter?



Läs gärna vad Anna Veeder skrev i fjol om Mankell, bor i Israel, bra skribent, länk finns även hos Egon:



https://annaveeder.wordpress.com/2010/05/19/mankell-aker-bat-till-gaza-och-till-hamas/



http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/19/henning-mankells-medverkan-sanker-ship-to-gazas-trovardighet



Som du ser har Mankell själv bidragit med mycket otrevligheter i sina ställningstaganden. Sett mot vad han hävt ur sig, t.ex. att "judarna sitter på blodiga ess" och att han kallat självmordsbombningar för "motstånd" och Israel "Apartheidstat" må man bli förlåten att bli ytterst gramse på karln. Han har inte hållit sig till sanningen om om vad som hände på fjolårets Ship to Gaza.



http://svtdebatt.se/2010/09/henning-mankell-upprepar-sina-logner-om-ship-to-gaza/



Jag tror facebookbrotten har begåtts som reaktion till Mankells folkföraktliga uttalanden. Han har sökt sig till rampljuset och uppviglat i styrkan av sitt kändisskap. Och dumma människar har begått ett brott i reaktion. De borde göra som jag: skriva av sig sin avsky mot hans dumheter. :)



2011-06-14 @ 22:48:42
Postat av: bloggaren själv

När jag skriver "Undrar vilka krafter och intressen som vill göra så...." är det just en undran. A-K Roth läser in vad som inte står när hon skriver "Du verkar ha misstankar?" Men si det har jag inte - annat än det naturliga: Någon vill åt Mankell.

Sedan ger A-K Roth exempel på människor som kan ha retat sig på Mankell och det kan det ligga mycket i - även om jag inte gillar ordet "judelobbyn".

2011-06-15 @ 22:28:00
Postat av: A-K Roth

Klart man undrar när det talas om "krafter och intressen", än helt enkelt "vem vill åt Mankell?"



Nu påstås av Henning Mankells förläggare Dan Israel att Israel bär ansvaret för identitetsstölden på nätet, rapport på Aftonbladet. Han ska ha anklagat den israeliska regeringen eller "eller närstående krafter". Sånt får mig att må illa, Stig.



Samuel Teglund i Världen idag citerar Lisa Abramowicz:



"...– Jag förstår inte hur man kan komma med sådana anklagelser när man inte har några fakta. Det verkar fullständigt taget ur luften för att misskreditera Israel. Som om de skulle vara de enda som kan ogilla Mankell och hans politiska ställningstaganden. Det här är helt uppåt väggarna.

..."



Jag gillar inte heller ordet judelobbyn, men jag har sett successiva ordbyten som dock visar samma gamla tanke: judelobbyn>>>israellobbyn>>>makter och krafter. Ta det bara som upplysning, inte anklagelse.

2011-06-17 @ 14:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0