fler än sjuttiosex




Naturligtvis rör detta sig inte om antalet läsare här å min blogg. Näppeligen! Det antalet är betydligt färre och visar inga tecken på att öka. Aktiviteterna i bloggens kommentarfunktion närmar också sig permanent noll-nivå. Detta kan tyda på två saker:

1: En återkommande läsare tittar in på bloggen och konstaterar: Nu har han skrivit ett såntdär jättelångt ointressant inlägg – igen! Att han inte ger sig! Jag klickar vidare.
Ibland finns kanske tanken Jag skall gå tillbaka och läsa sen när jag har mer tid – men det blir inte av.
2: Läsaren går med stort intresse noga igenom inläggen, noterar varje enskild bisats och flinar uppskattande åt både ordvitsar och den briljanta argumentationen samt tänker: Så intressant! Så fantastiskt! Så fullständigt! Inga invändningar kan resas och inga kompletteringar behövs. Jag längtar till nästa!

Fåfängan skulle nog vilja att det var nummer 2 som gällde men förnuft och alla sinnen argumenterar ihärdigt för alternativ 1 – vilket gör att sifferbokstäverna sjuttiosex i rubriken inte avser antalet läsare på bloggen.

I stället var det fler än sjuttiosex som igår uppmärksammade att årets ljusaste dygn ävenledes innebar att jag lagt ytterligare ett år av livslängd till handlingarna. Eller – om man vill se det så – avkortat framtiden med ett år. Orden fler än avser familjen + en moster och sjuttiosex är de personer som via Facebook skickade en hälsning till den igår helt inregnade jubilaren.

Familjen är som alltid i mina tankar. Många av personerna på Fäjjan dock icke, men de aktualiseras just av att de brukade dendäringa grattisfunktionen som finns längst uppe till höger. Det handlar om släktingar, nuvarande och före detta elever på folkhögskolan, konfirmander från i somras, andra ungdomar, barnens kompisar, prällater när och fjärran, gamla ungdoms- och kurskompisar jag inte skulle känna igen om jag mötte dem på gatan, kollegor på jobbet och arbetskamrater från tidigare jobb och en del andra.
Alla dessa har ägnat mig en tanke! Och ger mig anledning att tänka på dem! Inte dumt.

Regnat har det gjort i två dygn men nu verkar det ha gett sig. Skönt.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Och jag som inte har facebook får väl gratulera här och samtidigt se till att din kommentarsfunktion höjer sig över nollnivån.

2011-06-22 @ 10:58:01
Postat av: Jan Andersson

Faktum är att alternativ 2 gäller för det mesta för min del ;-)

2011-06-22 @ 20:09:07
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Kyrkvärd i väntan på semester

Det lutar mer mot 2:an. Inlägg gällande Palestina/Israel-frågan har inslag av senare delen av 1:an. Denna gordiska knut orkar jag inte riktigt med.

2011-06-22 @ 21:57:29
Postat av: Stig Su

Instämmer i alla avseenden med kyrkvärd i väntan på semester:-) Tack för kaffet igår!

2011-06-23 @ 11:49:45
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0