några lösa trådar

Den lösa tråd jag först vill knyta upp är den motorgräsklipparolycka jag berättade om i inlägget trädgårdsarbete 1 av den 10:e denna månad. Idag monterades den nya lilla rutan för en kostnad av tusen skandinaviska pesetas. Och det var självrisken! Bruttosumman nästan 2½000. Vad det blir kvadratmetern kan jag inte säga alldenstund fordonet togs till Luleå av lilla Tyras mamma och pappa. Deras kombi med barnstol å allt räknas ju som småbarnstillbehör och lämnades alltså i Älvsbyn.

I detta sagda blev en andra tråd anträdd – Tyris-tråden. Hon är alltså här några dagar nu och håller oss igång. Givetvis samlar jag intryck och annat att beblogga men för närvarande tvinnar jag inte vidare i det ämnet.

Ship to Gaza
blev som inte av i år och Israel kom undan utan att som förra året behöva blamera sig alldeles. Ett blockad- och belägringsmedlöpande Grekland skapade byråkratiska trassel-trakasserier vilket gjorde att Israel slapp få Gazas situation i medias ljus detta år. Beklagligt och svagt av grekerna.

Syriens regim
gillar inte heller att få sitt agerande i medialjus. Den regimen är ju i gangsterklass med Libyen-Khadaffis och betydligt värre än vad Egypten-Mubaraks var – för att inte tala om Israel-Nethanyahus som ju (åtminstone ännu) är demokratisk. Men det gemensamma draget har de alla att de ogillar förändringar och helst vill bevara det rådande läget. USA agerar på liknande vägar då det uttrycker motvilja mot utropandet av en Palestinsk stat i september – trots att det redan 1947 beslutades i FN att en sådan skulle bildas. Märkligt av en president som gick till val under parollen Change!

Semesterresan hem
fick förresten ett intressant klimatologiskt inslag. Vi hamnade inte mitt i det utan kom några timmar efter det att regn och hagel massivt drabbat norra Hälsingland och Medelpad. Skådandes resultatet av vädret stannade vi bilen och fotograferade de hageldrivor som fortfarande låg kvar den 12 juli.

Såja! Nu var några lösa trådar invävda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0