fjäll & tanke 2


De inlägg som bär denna rubriken fjäll & tanke är senare renskrivningar av vad jag händelse- och tankedagboksförfattade under den veckas fjällvistelse jag och madammen gjorde sommaren 2011. Detta är det andra av 6-8 stycken – alla överst prydda med en av sommarens bilder av Lapporten.


Lördag 23 juli runt kvart i 10.00.

Det regnar!
Det regnar mycket! – låter det som. Men det gör det inte.
Det duggregnar bara. Och ibland regnar det inte ett dugg.
Men i tält låter det som det skvalar å det allra högfrekventaste.
Smatter mot duken fast det inte är våldsamt.

På ett eller annat vis innebär vädret dock att vi så att säga ”har gått fast”. Vägen härifrån är antingen tillbaka eller upp på höjd, något som i detta väder skulle bli, förutom jobbigt, både slapprigt och halkigt. Alltså blir vi där vi är. Idag.

En gång har jag sovit i den reklamomnämnda sängen Hästens. Det var inte i natt. Snarare Krokodilen – knottrigt och lutande. Ändå sov jag som en stock nästan 9 timmar och var stel som samma stock när jag vaknade. Ligga still kändes inte alls men komma igång tog på. Jag är ju inte exakt lika graciös som för 35 år sedan. I all denna pina är vi nu i alla fall frukosterade och igång men har som sagt bestämt oss för att ligga still. Kanske blir vädret bättre i morgon och vi får fler vägval. Kanske inte. Men i så fall går vi tillbaka ändå.

Innan jag igår kväll lade samman mina blå läste jag de två brev Paulus skrev till församlingen i Thessalonike. Det är hans första brev och forskarna menar – om jag minns rätt – att de är skrivna i mitten av 40-talet. Jag gillar att snabbläsa Bibelböcker. Det kan bli lite slarvigt men jag gör det med avsikt då det ger överblick och bättre hum om vad författaren menar än om man vrider och vänder på varje ½-vers – vilket kan vara mycket bra i andra sammanhang.

Det är två korta snabba praktiska brev dendär Paulus skriver till Thesalonikerna. De är helt avpassade av hans tidigare relation till dem och deras aktuella läge. Mycket tydligt känns det att man så att säga tjuvläser andras post. Genom att det är så – alltså att jag faktiskt tjuvläser – blir inte allt direkt överförbart till oss och nutiden. Rimligen längtar inte Paulus efter mig på samma sätt som efter dem – som ett exempel.

Annat å andra sidan är klart lätt att transportera ungefär 1960 år framåt. Allmänna enkla förmaningar till exempel.

Ytterligare en del måste transformeras eller transponeras: Paulus tal om ”vi som lever kvar när Jesus kommer tillbaka” och att vi ser hur ”laglöshetens man hålls tillbaka” är sådant. De orden har naturligtvis fortfarande aktualitet men rimligen en annan än den konkreta aktualitet orden då hade för honom och hans thessaloniker – typ.

I sådana transformeringar eller transponeringar är det läge att vara varsam. Risken att man så att säga läser in saker i texten är ju överhängande, alltså att man tycker in egna idéer och trycker in sina egna uppfattningar och ger resultatet Guds-Ords-auktoritet. Detta är inte helt ovanligt i olika kristliga sammanhang, till exempel bland så kallade fundamentalister och dispentionalister*.

Såhär långt skrivet är uret 10.05 och vädret ger fjällvandrarparet en passiv dag. Skulle man varit hemma hade det sannolikt satts igång något städprojekt. Eller ett TV-program för konsumtion av andras tänkta tankar. Eller kanske hade jag pysslat med datorn. Eller läst något.
Här i Kårsavagge finns dock inget av detta utan man tvingas till inaktivitet i stället – ganska nyttigt faktiskt. I den andan väljer jag därför att nu sträcka ut mina av bägge av skräddar-sittställningssittande helt avsomnade ben och intar ryggläge. Gissar att jag därmed kommer att tupplura en aning – inte helt fel.

PS: I dagbokens renskrivningsögonblick söker jag välja händelse- eller tankeillustrerande bilder tagna under turen. Regndagar innebär nästan inget fotograferande så bilden blev en från dagen innan. Två blommor, eller en. Vackra på bild men också som bild för två brev av en författare eller två tolkningssätt av en text. Välj. DS.


* Googla på detta sista ord. Läs och häpna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0