dravel!!


Liberal
betyder fri.
Liberalt tänkande kan då betyda tänka fritt.
Fast nu snarare vad det verkar fritt från tanke.

Läste i dag i Dagen en notis om att någon liberal människa i kvällstidningen Aftonbladdret skrivit någon form av debattartikel i vilken hon kritiserar de diakoner i Svenska kyrkan som fäster allmänhetens och myndigheternas uppmärksamhet på den utslagning som drabbar folk som enligt det rådande sociala regelsystemet anses för friska för att vara sjuka och för sjuka för att orka arbeta*. Debattösen menar att när man påtalar detta är det att hemfalla till socialdemokratisk propaganda vilket man rimligen inte bör göra i Svenska kyrkan. Där vill hon i stället möta budskapet ”att Du är av Gud och underbar”.

Vad är det för dravel??

Floskeln ”att Du är av Gud och underbar” är väl för kissemissen inte det kristna budskapet!!

Det kristna budskapet är – läs nu noga – att Gud själv i kärlek till den mänsklighet som visar allt annat än underbara drag väljer att titt och ofta sända profeter som definitivt inte skräder orden över att rika och välbeställda myser på sina divaner samtidigt som invandrare, änkor och faderlösa drabbas av allt djupare förnedrande systematisk social utslagning. Läs Amos, Jeremia eller någon annan av Gamla testamentets Gudsutsända gnällspikar så får du svart på vitt.

Det kristna budskapet är vidare och framför allt – läs nu ännu mer noga – att Gud själv (i kärlek till den mänsklighet som visar allt annat än underbara drag) väljer att en gång för alla bli en människa. Som sådan, alltså som Jesus, gör Gud nästan inget annat än häver de utslagnas situationer samtidigt som han kastar ve-rop över dem som förhäver sig i en på fattigas misär välordnad medelklasstillvaro. Berättelserna om Jesus visar att Gud som människa till och med går så långt i sin kärlek (till den mänsklighet som visar allt annat än underbara drag) att Jesus när han dör på korset gör de förtvivlades rop till sitt. Hos både berättaren Markus och Matteus är Jesus sista och finala lidandesreplik: Min Gud! min Gud! Varför har du övergett mig?

Om Jesus på det sättet för människornas skull gick in i den totala hopplöshetens mörker är det väl för katten – här menar jag samma kissemiss som jag nämnde tidigare – en fullt rimlig och kristlig åtgärd att diakoner i den kyrka som bekänner Jesus uppståndelse och seger över allt ont påtalar när folk far illa av ett system som driver folk ner i armod, förnedring, misär och förtvivlan samtidigt som andra tillåts bli rikare. Eller?

Till detta kommer ju också det faktum att också de som idag slås ut av den liberala politiken också ”är av Gud och underbara” (om man nu skall låna dravel-orden) och därför förtjänar något helt annat än den liberala censurlinje som den tankefria debattösen i sin önskan om kyrklig opolitiskhet faktiskt önskar.

Bilden ovan fotograferade jag i San Salvador i mitten av 1990-talet och den flätar samman det fattiga lidande Latin-Amerika med den lidande Jesus. Identifikation alltså. Folket och Jesus, Jesus och folket delar samma lidande. Och då Jesus uppstår ur döden finns liv, upprättelse och framtid för dem som han delat lidandet med. Att kämpa för dem är därför ett sätt att predika Påskens budskap om Honom som uppstått från de döda - sådetså!



*  Wow! – vilken lång mening.

Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Jag kan inte annat än hålla med till absolut fullo! Det där är tycker jag en variant på temat att många som kallar sig kristna är "borgare" och som sådana fanatiskt anser högerpolitik vara lika rätt som Gud och hans ord, samtidigt som vänsterpolitik då anses lika fel som Djävulen och hans påfund.



När jag då brukar undra hur klassisk högerpolitik som brukar gå ut på att slänga ut de svaga i rännstenen samtidigt som man gynnar de besuttna går ihop med det kristna budskapet så får jag inga svar. Ett nutida exempel är ju hur sjuka, arbetslösa och pensionärer behandlas. Att aktivt vara med i och verka för ett parti som varit och är delaktig i hur det har blivit vore otänkbart för mig.



Självklart är inte vänstersidan på något sätt fri från fel och brister heller. Sossarna har t.ex varit med om att avkristna Sverige(fast man vet ju inte hur det hade blivit med ett höger-styre under den tiden). Kommunisterna var väl iaf tidigare ännu mer aktivt emot Gud.



Poängen är den anser jag att ingen människas politiska inriktning kan bli "perfekt". Detta pga vår fallna natur som inte förmår(eller ens vill) göra gott mot allt och alla. Dvs jag kan som kristen inte anse det vettigt att reducera mig till att blint tillhöra en viss politisk inriktning, än mindre ett visst politiskt parti, då allas mix av gott och ont är olika. Att då stå och tala gott om det egna partiets politik, oavsett uppenbara brister och skit om det mesta de politiska motståndarna vill och gör blir då patetiskt och rent av löjligt...

2011-03-01 @ 05:46:35
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Egon Berglund

Jag håller med: citat" Nej, detta är den fasta jag vill se: att du lossar orättfärdiga bojor, sliter sönder okets rep, befriar de förtryckta, krossar alla ok.Dela ditt bröd med den hungrige, ge hemlösa stackare husrum, ser du en naken så klä honom, vänd inte dina egna ryggen!" ur Ur Bibeln Profenten Jesaja bok Kapitel 58: 1-10



Så här skriver apostlen Jakob: Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: "Gå i frid, håll er varma och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död. Ur Bibeln Jakobs brev Kap 2:14-17



http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2010/02/jesaja-och-fastan.html

2011-03-02 @ 20:32:17
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0