hobba eller inte hobba

Om man håller på med en hobby – hobbar man då?*
Jag ställer frågan alldenstund – fint gammalt ord – jag inte på långa vägar hunnit hobba de sista dagarna. Nu menar jag inte att jag inte hunnit pyssla med min frimärkssamling. Den har inte fått uppmärksamhet på minst 15 år. Inte heller avser jag fokuserad läsning av Bibelvetenskaplig litteratur. Den verksamheten har på ett beklämmande sätt legat nere en längre tid. Det är värre än så då ju det varit självaste blogg-hobbandet som kommit i kläm den sista tiden. Sista livstecknet fram till nu var i söndags då jag här skrev att jag inte skulle skriva – typ.

På söndag när jag inte skrev hade jag just varit med om att ta emot ett antal nya konfirmander inför konfafotboll 2012. Innan dess hade vi haft återträff lördag-söndag med 31 av 2011orna. Och innan dess hade det ända sedan måndagen varit full arbetsvecka inklusive en kvällstjänst – med undantag för torsdag då jag var madammens narkosfyllechaffis.

Måndag denna vecka blev det som vanligt fulla spjäll med lektioner och sånt. Tisdag förmiddag mässa och förberedelser och en liten svacka efter lunch följt av föredrag om Betlehem vid Älvsby Lottakårs julfest. Onsdag lektioner före lunch med samvaro i dukning, julpyssel och så inför skolans julfest ikväll då 120 personer käkat julbordmat och umgåtts.

Nu är det ju i och för sig så att det inte enbart är arbetet som tagit all min tid. En del slöande framför TVn har också skett. En del av det är faktiskt bebloggningsfrestande. Filmen Invictus kommer jag definitivt att återkomma till vid tillfälle. TVserierena Paradox, Anno 1790 och Homeland är alla se- och tänkvärda. För att inte tala om julkortet från Tyra!

Ändå är det mina känslor och tankar utifrån och inför konfaarbete som ligger överst i åtgärdskorgen, närmast ett inlägg på bloggen. När jag får ro att hobba. Men det har jag inte nu när dygnet just vänt till torsdag. Måste sussa. Lektioner i morgon. Och på fredag. Och predikan på söndag 11.00 på EFS i Älvsbyn. Den kommer – nog – att handla om profeter och om dopen och om... Jag har just börjat skriva på den.

Ett ”riktigt” inlägg blev det alltså inte nu heller.


 Snillerikt och smakfullt brukar jag stundom ägna mig åt nyordsbildning. Infinitivformen att hobba blir så sett en naturlig följd av substantivet hobby och av språkekonomiska skäl mer effektivt än den vidlyftiga satsen att sysselsätta sig med sin hobby. Varianten att hobbya skulle kunna fungera men blir tyngre att säga. Går man vidare i kreativiteten kommer den som hobbar då kunna kallas hobbare eller hobbing eller kanske rentav hobbist.


Kommentarer
Postat av: SvBG

Jämför gärna dina nyskapande och omtyckbara böjningsformer med lobby, lobbyverksamhet, lobbyist, etc



Till sist undrar jag om det härmed blir en renässans för Kalle & Hobbe? (Jag hobbas, f'låt hoppas det)

2011-12-09 @ 00:17:49
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0