fusklappens innehåll 1

När detta skrivs är det eftermiddag Tredje söndagen i Advent.
För en stund sedan kom jag hem efter att ha predikat på EFS i Älvsbyn.
Predikan på söndagsförmiddagar betyder i mitt fall att jag har en relativt fullständig fusklapp med predikans innehåll både vad gäller sak och formuleringar. Oftast blir det rentav ett ordagrant manus som jag håller mig till ganska noga. Sådana manuskript är enkla att redigera till blogginlägg under kategorin Predikan mm med bilden invid som kännetecken.

I andra sammanhang än gudstjänster på söndagsförmiddagarna är det inte säkert jag går till väga på det sättet. Skolgudstjänster på folkhögskolan har jag länge i tankarna men skriver inte manus – mer än stolpar som hjälper mig att komma ihåg saken eller sakerna jag vill berätta och i vilken ordning de skall tas upp och när vad ska sjungas – typ. Orden och formuleringarna får då komma i "direktsändning" och blir det till blogginlägg blir det i formen av återberättande av vad som sades – ungefär.

Ett mellanting mellan fullständigt manus och stolpar är mindmapping som jag då och då begagnar mig av i olika sammanhang. Ett sådant tillfälle var gudstjänsten i Älvsby kyrka Andra söndagen i Advent, för en vecka sedan. I förrförra inlägget skrev jag om den gudstjänsten. Här kommer i form av två bilder mitt mindmapsmanus. Saken går nog att dechiffrera fram, sämre blir det med formuleringarna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0