en sista hälsning

Det drar ihop sig till årsskifte. Ett ödesmättat 2012 närmar sig med en hastighet av 60 minuter i timmen. Enligt Maya-indianernas gamla kalender skall visst vårt 2012 innebära slutet. Igår såg jag en liten stund på History Channel där programmet visste att berätta att de gamla egyptierna i Cheops-pyramidens stentravar staplat in symboliska profetior som säger att tiden tar slut vårt 2012. Nostradamus har visst också sagt nåt om året ifråga. Och i den för 15-20 år sedan utkomna boken Bibelkoden skall jorden åter vara öde och tom – gissa vilket år.

Givetvis tar jag inte fasta ett dugg på dylika profetior. SMHI är betydligt tillförlitligare och de spår ändå helt fel bara från den ena dagen till den andra. Hur skall det då inte vara när spådomarna gäller för flera tusen år? Säger mer om fynd- och skrifttolkares behov av att komma med något som väcker uppmärksamhet.

Mänskan spår och Gud rår
brukar det sägas. 2012 närmar sig och vad det skall bära med sig kan man bara hoppas, ana, frukta och planera kring. Vad det gäller det gamla årets betydelse egentligen samma sak minus planerandet. Gud är densamme, nåden och förlåtelsen gäller 2012 liksom maningen till kärlek och barmhärtighet. I den andan planterar – detta är bildligt sagt – jag mitt äppelträd, inrättar mig på att finnas, leva och verka ett år till, även om jag både vet och tror att Jesus som sitter på Faderns högra sida skall vara därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Under 2012 skall jag söka leva upp till den text som finns på insidan av en mugg jag fick i julklapp. Förresten kan jag i vevan meddela att jag i år bara fick hårda paket – skidor med tillhörande dojor räknar jag inte som mjuka. Förutom åkverktygen jag själv valt blev det sex böcker samt nämnda mugg. Muggen är på utsidan försedd med mitt namn och på insidan en till namnet förklarande text att söka leva upp till:

Danskt namn: den kringvandrande.
Fattar de rätta besluten utifrån sina känslor, är ärlig och artig.
Tycker om att hjälpa andra. Är en snäll och trevlig typ.
En intelligent och stark personlighet som kan räkna med att bli framgångsrik.
Stig är ett namn att vara stolt över.

GOTT NYTT ÅR!!
önskar jag dig som tittat in på min blogg.


Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Gott Nytt År!

2011-12-31 @ 20:08:13
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Britta nordström

Gott nytt år trots att det är 40 år sedan drygt vi sågs

2012-01-01 @ 21:21:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0