sängvägen till makten

Landet skuttar och hoppar jämfota. Inte landet i sig men folket i landet.
Det svenska folket alltså. I vart fall de flesta.

Den ena orsaken till de hoppande och skuttande rörelserna är att det är vattenpölar överallt och regnet bara fortsätter att ösa ner. Igår stod det som spy i backen och idag har det varit på samma vis. Prognosen för imorgon lovar ingen lättnad här i norr och ännu mer skvalande och skvalpande i landets södra delar.

En andra orsak till gymnastiken är att det igår kungjordes att en ny generation Bernadottar är på G. Folkets bernadotter nummer ett – alltså kronprinsessan – befinner sig i ett välsignat tillstånd med beräknad nedkomst i mars. Saken intresserar mig egentligen inte alls men jag kan rimligen inte helt ignorera det hela eftersom media och andra går i spinn – jag vet inte hur många sidor nyheten upptog i det hyperrojalistiska Aftonbladdret.
Jag önskar naturligtvis detta barn och deras föräldrar allt gott. Också ordföranden i Republikanska klubben gjorde det med uttalandet att barn är det mest fantastiska som kan hända människor. Men hennes tillägg är också mitt: Det är fel sätt att utse en statschef.
Det lilla pyret kommer om kanske 50 år att ärva tronen efter sin mamma*. Född till detta. Snacka om att sex och makt hör ihop! Hon eller han kommer att ha tagit sängvägen till makten.
Pricken över allt är i alla fall att man i tyska medier diskuterar man var denna säng stod. Man har efter ivrigt matematiserande kommit fram till att själva görandet kan ha ägt rum när de blivande föräldrarna var på resa i Tyskland – fast man är oense om det var i Berlin eller Mũnchen det hände. Dragkampen mellan Preussen-Hannover och Bayern verkar ha fått nytt bränsle.

En tredje anledning till några människors studsande piruetter är till sist kanske att jag efter två dygns uppehåll kommit att skriva detta inlägg. Igår hann jag bara inte skriva – mycket på jobbet. Inte heller fann jag nåt viktigt att skriva om.
Denna regniga torsdagskväll vittnar detta inlägg om att jag nu väl hunnit, fast absolut inte funnit.



*  Jag säger 50 år eftersom Bernadottarna ju brukar bli väldigt gamla.

Kommentarer
Postat av: SSu

Ja! Han är tillbaka i bloggsfären! Även om ämnet för just detta blogginlägg intresserar mig till den graden att jag inte ens gjort en liten notis om det i min blogg. Bra att du gjort det, så slipper jag:-)

2011-08-19 @ 07:28:57
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/
Postat av: Johnny. Lestander

Intressant slutsats. Har nyss sett ett program på Viasat History om JFK:s alla affärer som höll på att sänka honom men en kula hann före. Han som fixade fram alla partyflickorna sa att de flesta politiker och de som sitter i maktens boningar inte använder huvudet att tänka med utan snoppen vilket ju också är en intressant slutsats. Och förmodligen är det likadant idag men vi vanliga dödliga får sällan veta någonting eftersom tystnaden sänker sig över det som har hänt.



Johnny

2011-08-20 @ 03:13:54
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0