överklagad upphandling

I mitt bloggande anlägger jag en viss självcensur i en del stycken. Så skriver jag till exempel bara ytterligt sällan om familj eller släkt och då bara i informerande ordalag. Samtal och diskussioner i det sammanhanget för jag i det sammanhanget och inte på bloggen.
På liknande vis gör jag i en hel del som har med lokalförsamlingen och/eller folkhögskolan att göra. Jag har andra kanaler än min blogg för åsiktsuttryckande i de sammanhangen. För att vara extra noga utsträcker jag min självcensur till nästan allt som har med skolans arbete att göra, också sådant som inte speciellt berör mig. Men ibland händer for skolans räkning något speciellt som jag bebloggar. Idag är det en sådan dag.

Idag står det om upphandlingen i tidningen
sade madammen då hon väckte mig i morse när hon gick till jobbet*. Hoppla! tänke jag och stapplade ur sängen. Nu ska vi se...

Min arbetsplats berörs på lokala världsbladets förstasida och sedan ett uppslag längre in i tidningen. Jag läste. Tänkte. Läste om. Tänkte. Tänkte bland annat: ska det som står där bebloggas?

Då jag gissar att en del av mina regelbundna läsare också läser Piteå-Tidningen vore det löjligt om jag inte skrev ens något om det jag i någon mån känner och har känt till och nu också ges allmän beskådan genom lokalpressens förstasida. Alltså kommenterar jag ytterst privat och i min mening återhållsamt dagens artiklar – som kan läsas här och här. Läs de artiklarna!

Såhär har jag fattat saken:

För drygt två år sedan var det stort halligalli i kommunen då man valde att rejält strama åt KomVux-verksamheten och flytta in den från självständighet till att sortera under gymnasieskolans ansvarsområde. Under ett antal år hade Vux gjort ett bra jobb både inom och utöver vad en kommun måste tillhandahålla men i åtstramningens tidevarv valde kommunen att krympa verksamheten till vad man är skyldig att ge medborgarna, bland detta Svenska För Invandrare (SFI).

En del tidigare Vux-anställda bildar då ett utbildningsföretag ”Framtid i Norr AB” som när kommunen gjorde en upphandling av tjänsten att på kommunens uppdrag ge SFI befanns ha inkommit med vad som av kommunen bedömdes vara det bästa anbudet. Folkhögskolan lämnade också anbud men fick inte uppgiften. Den gick till Framtid i norr på två år med möjlighet för kommunen att förlänga ett plus ett år. Det beslutet var det ingen – säger och skriver ingen – av ”förlorarna” som förde talan emot.

När de två åren börjar gå mot sitt slut väljer tydligen kommunen att inte utnyttja rätten till ett tredje och fjärde år utan gör en ny upphandling av nästan exakt samma slag**. Anbuden kanske blev annorlunda – vad vet jag? Denna gång bedömer de tjänstemän på kommunen som har uppdraget att göra upphandlingen att folkhögskolans anbud är det som bäst passar vad de vill ha utfört. Detaljer i detta är utanför min kännedom men jag konstaterar att skolan fick förtroendet och inriktade sig på att leverera SFI från och med första veckan i augusti.

Kommunens beslut överklagas!
Detta är tidningens nyhet idag men det gjordes och var känt (och självcensurerat) av mig innan sommaren. Det är det formella man överklagar, alltså beslutshanteringen. Givetvis står det en fritt att göra så om man anser att formella fel begåtts. Det är till och med rätt att göra så. Det ligger i rättssamhällets natur att man kan överklaga – om man har på fötterna.

Kanske har man på fötterna men i artikeln finns också en del rena barfotasaker. Som exempel på en sådan barfotasak framför representanter för Framtid i Norr tanken att anbudsförfarandet skulle vara riggat till folkhögskolans förmån redan från start. Detta sägs två gånger i artikeln men inga belägg ges för saken. Det bara påstås – barfota! Om den saken kan jag ärligt säga att vi på folkhögskolan innan och under hela upphandlingen var skitspända på hur det skulle gå. Vi hade ingen som helt förhandstrygghet. Många av oss trodde knappast att vi skulle ta hem anbudet. Detta tvivel kom givetvis inte av att vi skulle anse oss svaga eller så utan för att vi visste att vi i denna upphandling har konkurrenter som också är seriösa och kompetenta. Men denna gång bedömdes vårt anbud starkast och våra förhoppningar slog in: Två år med kommunal option på ett plus ett år.

Hur det blir får vi se. Kommunen verkar – vad jag fattat – göra en ctrl-alt-delete och starta om upphandlingen. En sådan process kommer att ta hela höstterminen. Under tiden bedriver kommunen SFI – som är ett kommunalt ansvar – med egenanställd personal men i lokaler man hyr på folkhögskolan. Varken folkhögskolan eller Framtid i Norr har alltså för närvarande uppdraget. Sista PT-artikeln är säkert inte skriven.

PS: En del av kommentarerna på PT:s webbsida är bara så sanslösa – som webbkommentarer är. Men så är det ju vanligen anonyma gnällspikar som figurerar i de sammanhangen. DS.



*  Jag sov eftersom jag inte skulle ”gå på” konfafotbollen förrän vid lunchtid.
** Här kan man ju undra om orsakerna till att Framtid i Norr inte fick förlängt förtroende. Jag har ingen som helst aning men kan räkna ut att det måste finnas något – annars hade man väl förlängt?

Kommentarer
Postat av: Johnny Lestander

Sanningen finns i betraktarens ögon. Hur detta sedan skall tolkas är ju självfallet upp till betraktaren.



Johnny

2011-08-11 @ 00:10:51
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se
Postat av: bloggaren själv

Visst är det så att för den som tror att en sak är på ett visst sätt så är det sant för den. Den subjektiva "sanningen" skapas av fakta, känslor, besvikelser, antaganden osv - ser man till webbkommentarerna i PT också på rena konspirationsteorier.

Samtidigt finns det FAKTA i målet - som måste ligga till grund för SANNINGEN.

2011-08-11 @ 08:33:07
Postat av: Johnny.Lestander

Har läst samma webbkommentarer som du och många framför rena konspirationsteorier. Tyvärr är det ju alltid så här att sanningen blir de "fakta" man tror på oavsett vad den verkligen sanningen är för så är det ju alltid och det är ju därför vi människor tycker så olika och uppfattar en händelse så olika. Sedan spelar det ingen roll hur mycket folkhögskolan är försöker "bevisa" sin oskuld. De kommer ändock alltid att vara "boven" tillsammans med "kommunen" och Framtid i Norr kommer att vara änglarna om inte bokstavligen så åtminstone i vissa människors ögon.



Johnny

2011-08-11 @ 16:49:15
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0