över 20 nya idag

Jag blir djupt rörd!
Kanske är det en överdrift att säga rörd men i alla fall är det kul att mer än 20 av de som konfirmerades igår har frågat om jag vill vara deras vän på Facebook. Och det har jag velat. Jag har till och med sorterat in dessa vänner under speciell nyskapad vänlista kallad konfa 2011.

Hur många vänner har du på Facebook?
frågade en av konfirmanderna när jag i förbigående nämnde att jag är en Fäjsbåckare.
Vet inte! svarade jag.
Jag kollar! Jag är vän med dig! sa han som satt bredvid henne och pillade snabbt på sin ajfån eller vad det heter.
Hundrasjuttinie! sa han.
Oj! Det är mycket för din ålder! sa tösen – nästan imponerad.
Fast jag blev osäker på hur de orden skulle tolkas.

Vänlistan konfa 2011 är alltså nyskapad.
Jag har fler sådana underavdelningar dit jag sorterar folk. Internationellt är en där det finns några vänner i Egypten, Latinamerika, USA osv . Fjolårets konfirmander och ledare finns i konfa 2010 och de nya (plus en och annan förälder) i den lista jag redan nämnt ett par gånger. Prästkollegor finns i listan prällar och personal och elever (också tidigare) i skolan. Den egna familjen, barnens kusiner, mina kusiner, en och annan svägerska och svåger huserar under benämningen släkt.

Det är bara sällan jag själv tar initiativ till denna Facebooks-vänskap. När det gäller släkten gör jag det men annars bara ytterst sällan och kopplat till skolan aldrig. Finner det inte lämpligt att jag som lärare tar initiativ till den kontakten med elever. När jag får förfrågan – alltså på deras initiativ – brukar jag dock svara Ja men läser sedan nästan aldrig vad de skriver att de gör sådär i allmänhet. Jag kollar inte heller på deras bilder eller forskar på annat sätt kring dem, ser vilka vänner de har osv. Skulle jag göra så vore det inte juste mot andra elever som inte är mina Facebooks-vänner eller kanske – men det verkar orimligt – inte ens är på Facebook.

Exakt den strategin har jag också vad gäller ungdomar på läger och naturligtvis också dem som konfirmerades igår. Vill de ha en som är på väg mot 60 som Facebooks-vän ställer jag upp. Jag tar dock inte själv initiativet till det. Men jag tycker onekligen att det är kul att så många frågat så snabbt och att en del redan satt sig själva i konfirmandkåpa som profilbild. Jag tolkar det som att de tyckte konfan var OK.

Och hag har nu över 200 vänner på Facebook!
Blir alltså yngre och yngre.


Kommentarer
Postat av: Johnny.Lestander

Blir man verkligen yngre av att få vänner på facebook? Jag och du som ju är i samma ålder blir förmodligen äldre och äldre för varje år som går. Däremot så kanske man känner sig yngre genom att få vänner på facebook. Men där skiljer vi oss åt eftersom jag inte triggas av facebook eftersom jag gillar bloggar men inte sociala nätverk som facebook och twitter eftersom det är så lätt att människor far illa på dess nätverk. En vanlig blogg däremot går ju att styra på ett helt annat sätt.



Johnny

2011-08-16 @ 00:12:41
URL: http://ironisten,bloggplatsen.se
Postat av: Tobbe

Yngre och yngre?!

Du har alltså successivt färgat hår och skägg de senaste 15 åren!

2011-08-16 @ 12:06:43
Postat av: SSu

Vad du menar är alltså att medelåldern på din vänlista på Facebook blir lägre och lägre?

2011-08-17 @ 13:52:19
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0