märkliga sängkamrater

Läsare som då och då återvänder till denna blogg märker att jag söker följa vad som sker i Mellanöstern och då och då skriver i saken. Intresset för området och händelser där har alltid funnits hos mig men fick en rejäl skjuts framåt när jag för några år sedan fick delta i en studieresa till Betlehem och Jerusalem och möta kristna – lutherska och andra – där.

Vad jag fattat retar sig då en del läsare på vad jag brukar skriva. De anser mig till och med israel-fientlig – trots att det ofta är israeliska artiklar och böcker jag refererar till. Andra tycker bara inläggen i detta ämne är jobbiga och hoppar över dem då de tycker situationen där är så sammansatt och tröstlös att de inte gitter läsa. Kanske det finns någon som tycker mina alster är informativa och tankeväckande – vad vet jag.

Återfallsläsare noterar också att jag inte sällan hemfaller till skriverier med anknytning till olika kristna ståndpunkter i olika frågor, inte minst Bibeltolkning som intresserar mig å det allra vanvettigaste. Gissningsvis väcker präntandet i sådana stycken också olika känslor av samma typ som ovan men inte nödvändigtvis hos samma personer.

Med detta inlägg skapas kanske en dubbel frustration. Texten som strax följer är ledaren den 25:e augisti i den israeliska tidningen Haaretz och berör både situationen i Israel-Palestina och de ”Bibeltolkare” som kallas och kallar sig "Kristna Sionister". Sådana finner man lättast bland evangelikala högerkristna i USA men de finns också i varierande grad här och var i svensk reformert frikyrklighet - apropå reformert hot.

Googles översättningsfunktion yxade fram en någotsånär svensk text som jag slipat och putsat. På engelska kan artikeln läsas om man klickar här.

DEN ISRAELISKA EXTREMHÖGERNS ALLIANS MED GALNINGAR

Under senare år har den extrema israeliska högern utvecklat en allians med ledarna för den evangelikala rörelse som definierar sig själva som Kristna Sionister. En del av dessa tror att en ny Förintelse av judarna kommer att säkra Jesu uppståndelse*.

Mot bakgrund av vad premiärminister Benjamin Netanyahu och hans talesmän kallar "delegitimiseringen" av Israel genomfördes en "support-händelse" i Jerusalem i går kväll ledd av den amerikanske TV-predikanten Glenn Beck. Beck åtföljdes av personer som förknippas med det republikanska partiets yttersta höger och en grupp krist-sionistiska evangelikala ledare.

Beck missar aldrig ett tillfälle att tala illa om USA:s president Barack Obama och att utmana hans ledarskap. Hans TV-program föll i onåd även hos det högervridna Fox Broadcasting som tog honom ur etern. För några veckor sedan fick Beck publicitet när han jämförde de norska ungdomar som dödades av en högerextremist med Hitler Jugend. Hundratals rabbiner i USA från alla judendomens fåror har uttryckt avsky mot Becks uppvigling i etern mot den judiska finansmannen George Soros och att judiska intellektuella "anklagats" för att hysa liberala, vänsterorienterade åsikter.

Under senare åren har den extrema israeliska högern utvecklat en allians med ledarna för den evangelikala rörelse som definierar sig själva som Kristna Sionister. National-religiösa rabbiner och politiker knyter an till dessa predikanter, inklusive dem som sprider tron på behovet av en ny förintelse av judarna i syfte att säkra Jesu uppståndelse*. Dessa rabbiner och politiker ta emot donationer från dessa predikanter. Det är märkligt att människor från Israels regeringsparti Likud, främst bland dem vice premiärminister Moshe Ya'alon och World Likud ordförande Danny Danon, har anslutit sig till kretsen av Beck-fans. Så också Atzmaut knessetledamot Einat Wilf.

Man kunde förväntat sig att regeringen och polisen förbjudit East Jerusalem Development Corporation (ett statligt kommunalt bolag) att tillhandahålla den arkeologiska parken i närheten av Al-Aqsa-moskén och Silwan-grannskapet för de exterma högeranhängarnas utfall. Dessa är onödiga och skadliga utfall som vittnar om Netanyahus förvrängda prioriteringar.

Det var bara några veckor sedan regeringen nekade dussintals fredsaktivister inresa till Israel. Dessa ville utan våld demonstrera sitt stöd för palestiniernas kamp för självständighet. Vid det tillfaället hävdades att det var en "provokation". "Support-händelsen" i Jerusalem var inte mindre provocerande.

PS vid lunchtid den 26 augusti: With friends like Glenn Beck... är en annan Haaretz-artikel jag nu råkade på. Översätter den inte men rekommenderar läsaren att ta del av den. DS.



* Här skall det nog egentligen vara Jesu återkomst, inte uppståndelse.

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Bra att du översatte artikeln läste den själv igår. Även att "COME And SEE" ( is published by a group of Arab Christians from Israel) uppmärksammar besöket, rubriken: Glenn Beck, do not come back talar för sig själv sådana kristna vill inte de ha på besök i Israel se länk

http://www.comeandsee.com/view.php?sid=1169

2011-08-26 @ 06:57:46
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: JanneL

Titta detta Stig!



http://www.youtube.com/watch?v=v7H6zHfLUb8

2011-08-26 @ 14:26:06
Postat av: Anonym

Tittat.

Fiffigt arrangerat och redigerat? OBS att jag satte ett frågetecken.

Ett annat frågetecken är väl på vad sätt Jannes filmtips är en kommentar till mitt inlägg med översättningen av en Haaretz-artikel...

2011-08-26 @ 21:42:47
Postat av: JanneL

NJa! Mera ett inflik i din mellanöstern rapportering.

2011-08-27 @ 00:59:09
Postat av: A-K Roth

Ingen fan av Glenn Beck. Han ska ha haft problem med alkohol och droger, ofta försök till självmedicinering från folk med odiagnoserad ADHD:



http://www.nndb.com/people/809/000049662/



Det sagt, ingen fan av extremister/galningar på vänstersidan heller: Guillou, Gardell, Garthon, Mankell, m.fl.

Men det beredes väg för dessa i svenska tevesoffor, eller hur?

2011-08-27 @ 13:25:26
Postat av: bloggaren själv

Becks åsikter menar jag är det bekymmersamma, hans karaktärer ganska ovidkommande - bara intressanta om man mer gillar att skjuta budbärare än bemöta budskap.

Intressant är att ingen kommenterare hitintills filosoferat över vilket eventuellt sunt intresse Israel kan ha av så osunda vapendragare som den Kristna Sionismen tillhandahåller. I stället en Youtubefilm på sidan av inläggets sak och en denna gång helt ovidkommande notis om vilka som stundom sitter i svenska TV-soffor.

Det är väl inläggen på en blogg man kommenterar när man kommenterar på någons blogg - eller hur?

Egna åsikter och infallsvinklar med nytt material presenterar man väl på egna bloggar - eller?



2011-08-27 @ 18:40:47
Postat av: A-K Roth

Du vill inte ha andras åsikter och infallsvinklar på din blogg. Men det finns nog ingen allmänregel för bloggar. Du vill presentera, inte diskutera. O.K.



Jag är ingen fan av Glenn Becks åsikter och jag har hört en del av det polulistiska och impulsiva han har fört ut. Hans diagnos ger en förklaring för hans ton och utbrott. Jag tycker det är beklagligt att somliga israeler gillar hans stöd. Jag har en åsikt, en teori, om varför man tar stöd från tvivelaktiga håll. Det har att göra med det direkta hat och den smutskastning som kommer från andra håll. Ett land under attack i generationer tar skada. Men även det är väl för mycket sagt.

2011-08-27 @ 20:26:53
Postat av: bloggaren själv

A-K Roth: I det senaste du skrev hade du FEL och RÄTT!!

När du säger att jag inte vill ha andras infallsvinklar har du FEL! Jag inbjuder till det genom en öppen kommentarfunktion - som bekant. Det jag vill är att fler än jag där "dansar diskussionens foxtrot" men gör det hyfsat i takt, alltså ungefär samtidigt samtalar om samma saker. Vad jag INTE vill är att den öppna kommentarfunktionen används till "solodanser" där andra begagnar utrymmet här till att driva egna saker och linjer. Det kan man öppna egna bloggar till.

Fortsätter man dansbilden är det ägaren av en blogg som "för" och andra "följer" - faktiskt. Sedan är dans ett samagerande där man dansar både med och mot varandra samtidigt. Ett gemensamt sinne för "takt och ton" är nödvändigt. Att man råkar "trampa varandra på tårna" hör också dit, en risk man får ta. Men man bör dansa samma dans och det gjorde du också när du i slutet av kommentaren resonerar om det mitt inlägg faktiskt berörde - alltså RÄTT.

2011-08-27 @ 21:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0