händelsevecka 1

Idag är det Miðvikudagur – i alla fall om det sägs på isländska. Mittwoch på tyska. Mitt-i-veckan-dagen om jag skulle försvenska det hela. Kanske kommer jag att göra så framledes. Varför skall den gamle förbrukade as-guden Oden ligga kvar som ett enögt spöke i ett modernt samhälle där vi faktiskt inte längre tror på honom och hans mytologiska kumpaner. Vill folk ha en dag uppkallad efter honom får de väl ha det privat men jag menar – likt Humanisterna – att i det offentliga rummet hör han och andra religiösisar inte hemma.*

Saken skulle inte heller bli bättre om man flyttade utomlands. Jag kollade genom Googles översättningsfunktion vad onsdag heter på en massa språk och fann att as-Oden präglade språken i nordvästra Europa medans den romerska numera lika otrodde guden Mercurius har kopplat sitt grepp över språken i sydväst. Slaviska språks onsdagsnamn verkade likna varandra men jag begrep mig inte på ordet – särskilt som en del av språken har andra bokstäver än de jag är van vid. Samma sak givetvis också när det gäller till exempel arabiska eller språk längre österut. Obegripligt. Men det är säkert nåt religiöst-vidskepligt i alla fall. Liksom namnen på månader och planeter – för att inte tala om stjärnbilder. Här borde verkligen Humanisterna likt en Orion med jakthundar hugga in på både Lilla och Stora björn, Oxen, bägge Tvillingarna och Lejonet.**

Efter denna tankeurspårning tillbaka till huvudspåret att det idag är Miðvikudagur.
Vi är mitt i Stilla veckan – händelsernas vecka.

I ett kommande inlägg gissar jag att jag kommer att beröra orsaken till denna vecka – alltså händelserna kring Jesus och tankar utifrån dessa. Innehållet i detta inlägg liknar mer en storhetsvansinnig Facebooksstatusuppdatering i vilken jag nämner händelser kring mig och mitt eget lilla sammanhang.

Jag har alltså Påsk-lov och under två dagar har jag till en skön konst utvecklat min förmåga att inte göra någonting vettigt. Igår drack jag till exempel inte ens kaffe. Det är verkligen händelselöst och att inte göra någonting. Fast på kvällen blev jag klippt. Satt alldeles stilla likt ett lamm och lät annan agera och precis som att Jesus försoning på korset är en realitet med ett tydligt före och ett ändrat efter blir klippningen av mig något som gett tillvaron ny gestalt – se bilderna.

Idag miðvikudagur blir det mer ruschigt. Jag skall handla för helgen och byta hjul på fordonet samt se på TV. Dock är det inget avsnitt av The Event ikväll – överhoppat en vecka – men klockan 20.30 i svt2 sänds programmet Från Sverige till himlen. Ikväll möter programlederskan en person som för några år sedan var elev på Grundkursen vid Älvsby folkhögskola. Kommer säkert att bli intressant!

Imorgon ruschar det till sig alldeles! Äldsta dottern kommer hem för helgen. Yngste sonen likaså. Madammen och jag skall på ett mandeiskt bröllop i Piteå och på kvällen, medan vi är borta, anländer lilla Tyra med chaufför och hushållerska. Det blir kul.
Bröllopet innebär dock att Skärtorsdagens mässa kl 19.30 i Älvsby kyrka missas detta år. Trist – men helgen är mångfaldig med både Långfredag, Påsknattsmässa och/eller gudstjänst på Påskdagen. Samt Annandagen med manifestation för de som den nuvarande regeringens åtgärder korsfäst till ett utförsäkrat liv i förnedring och bortstötthet.

I sanning en händelsevecka.


* Jag hoppas läsaren fattar att jag här ironiserar. Eller sarkasmar.
** Se förra fotnoten.

Kommentarer
Postat av: Stig Sundström

" Fast på kvällen blev jag klippt. Satt alldeles stilla likt ett lamm och lät annan agera och precis som att Jesus försoning på korset är en realitet med ett tydligt före och ett ändrat efter blir klippningen av mig något som gett tillvaron ny gestalt..."

Känns det inte som lite hybris...;-)?

2011-04-20 @ 21:08:27
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/
Postat av: Kyrkvärd på språng

Apropå tv-inslaget: Jag har alltid haft lite svårt för klosterliv. Jag menar "leva i världen men inte av världen" talar väl lite emot detta. Gömma sig undan, fly, massor av förspillda tillfällen. Absolut, själv missar man flera gånger om dagen också, men man finns ändå mera mitt i händelserna och får så att säga chansen.



Ondsdag = "keskiviikko" (på finska) = mitt i veckan

2011-04-20 @ 21:20:11
Postat av: bloggaren själv

Men Stig då!

Inte jämställer jag min pannluggs före och efter med dramat för veckan. Jag hänvisade ju bara till bilden. Men det är klart att de välväxta vittnar om klippningar med resultat får de tunnhåriga svårt att följa med. ;-)



Tack Kyrkvärd för informationen. Gissade att det var nåt åt det hållet på finsk-ugriska - särskilt som estniskans och finskans onsdagar var likalydande. Eller nästan. Jag minns inte exakt.

2011-04-20 @ 23:26:46
Postat av: Ann O Nym

Men Stig då!



Retas inte med dom som till skillnad från dig inte har en Aslanfrisyr

2011-04-21 @ 14:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0