flykt norrut - 1


I morse var det 6 grader varmt!
Mulet med regn i luften!
Dax att fly norrut!

Vi flydde undan den annalkande smutsgrå trista slaskvåren genom att köra bil i sex timmar för att strax efter två på eftermiddagen komma fram till vårt vårvintersmultronställe. Fast så kan man inte uttrycka sig egentligen. Det kan väl inte finnas något vårvintersmultronställe. När det är vårvinter finns ju inga smultron. Och 5½ timme norrut från Älvsbyn är det knappast smultrigt på sommaren heller. Det är som för fjälligt – typ.

Vi är alltså i Björkliden. Vilken vårvinter i ordningen vet jag inte men några har det blivit. Åxå på sommaren brukar vi passera här men vårvintern är nog ändå bäst. Utsikten från vårt fönster ser läsaren ovan. Jag har liknande bilder från tidigare år men detta är Lapporten årgång 2011.

Åxå här är det blidväder men till skillnad mot i morse hemma är det strålande sol. Gissningsvis blir det kallt i natt. Det finns massor med snö, fina spår för löparskidor, många backar för slalom och bandvagnspistade leder för turåkning. Det är bara vattenskidåkning som inte kan praktiseras. Än.

Vecka 14 skall vi vara här.* I förra inlägget nämnde jag att det rör sig om en sommarlovsvecka i förskott. Eller i efterskott från förra sommaren. Kan vara bägge. Och vi ska vara ute och göra vad vi vill. Bara väder och håg avgör.

Madammen han inte mer än få in grejerna i stugan så stack hon för att testa ett preparerat spår.
Och jag som inte skäjtar ska ta mig en promenad.



* Givetvis står inte huset hemma tomt – bara så alla bovar vet.

Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Och jag som älskar vårens "slask". Så olika det kan vara ;-)

2011-04-03 @ 16:35:23
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Ylva Sarri

Tror att du har problem att hitta smultron i Björkis på sommaren också.... ;)

2011-04-03 @ 20:31:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0