jag ska rösta!

Jag skall rösta!
Imorgon är det val – om nu någon av mina läsare missat det. Och då röstar jag eftersom jag anser att man skall rösta. Den så kallade soffan är inget alternativ. Hörde nyss i lunchekot att människor Afghanistan köar utanför vallokalerna trots att talibanerna hotat med – och också genomfört – attentat mot både lokaler, kandidater och väljare. Jag tycker det är att visa de människorna förakt om man i vårt land avstår från att utöva de demokratiska rättigheter vi har. Därför: hellre blankröst än soffan!!

Jag ska rösta på valdagen!
Det är nu inte världens viktigaste grej – om man förhandsröstar eller röstar på valdagen. Ändå blir mitt val att göra mitt val på valdagen eftersom jag inte har något som hindrar mig att göra så. Tycker det är kul, liksom, att traska iväg och utnyttja min demokratiska rätt just den dagen.

Jag skall rösta! – till riksdagen på oppositionen.
Personligen, eftersom både jag och madammen i mitt liv har fasta jobb, hyfsade inkomster och är friska, har vi tjänat på den regering som styrt de senaste fyra åren. Inget snack om den saken. Mer i börsen – typ. I och för sig gör det inte ont men tittar jag på dem som inte tjänat på alliansens ekonomiska krigföring mot ensamstående med barn, kroniskt sjuka, pensionärer med flera tvingar mig min tro och mitt samvete att rösta på det andra gänget i riksdagsvalet. Vilket av dem är dock ännu en öppen fråga.

Jag skall rösta! – kommunvalet på oppositionen.
Ingenstans tror jag det är bra om samma kraft under lång tid helt ensam får styra och ställa. Även om det är resultatet av demokratiskt val kan det på sikt urholka debatter och leda till oengagemang och fåvälde. Realistiskt sett finns ingen möjlighet att oppositionen i kommunen kan välta (s)-partiet men kanske vore det ändå bra om det största partiet kom ner till strax under 50%, inte som nu över. Det ledande partiet skulle då tvingas att samtala mer och oppositionen å sin sida skulle tvingas att ta ansvar för vad de snackar om – något de inte behövt göra på länge.

Jag skall rösta! – till landstinget.
Här är jag inte säker på vilka som får min röst – än.

Kompass och partitest.
Såhär långt kommen i mitt skrivande pausade jag och gjorde två tester via nätet Den vidstående bilden visar resultatet från Svenska Dagbladets hemsida. Att jag var feministiskt lagd kände jag inte till men det behöver ju inte vara farligt – kanske tvärtom. Att Sverigedemokraterna skulle vara det parti utanför vänsterblocket som jag ogillar minst blev dock en chock. Helt osant!! Gissningsvis beror det på hur jag markerade vilka tre frågor jag ansåg viktigast. Tycker till exempel att välfärdsfrågor är viktigare än vargjakt. Jag markerade inte invandrings- och integrationsfrågorna som prioriterade eftersom de seriösa partierna i stort är ense om dessa. Skulle jag markerat invandringen som en av de frågor jag prioriterat hade (sd) sjunkit – det lovar jag.
Denna andra bild uppkom när jag gjorde den test som finns på Dagens Nyheters hemsida. Liknande frågor men också andra och i detta test bara seriösa partier på skalan. Tendensen blev densamma: Richführer Freidrich Reinfeldt får inte min röst! Men nynna gärna på den sång jag skrev för honom för snart fyra år sedan – här.


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Jag tänker också rösta ( och kommer att se till att även mina barn som är förstagångsväljare går med oss ock röstar)Hur jag röstar förblir en valhemlighet. Troligtvis kommer vi fyra i familjen alla rösta på olika partier ( även min hustru står på landstingslistan för ett visst parti ) men vi kommer att vara vänner ändå. Men viktigast är att VI INTE KOMMER ATT RÖSTA PÅ SVERIGEDEMOKRATERNA.

Ett blogg tips:

En udda kristen inställning som jag inte delar är:

”Därför tänker vi som Jesu lärjungar inte rösta”

http://helapingsten.wordpress.com/2010/09/14/darfor-tanker-vi-som-jesu-larjungar-inte-rosta/#more-1623

2010-09-18 @ 22:33:17
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Johnny Lestander

Som du kanske läste blev det inte soffan utan blankröstning när det gäller riksdagsvalet. Sedan läste jag med förvåning att du som gammal sosse skulle rösta på oppositionen när det gäller kommunalvalet jag var faktiskt tvungen att kolla att mina ögon ej svek mig men tydligen är det så. Dessutom tror jag faktiskt att raset för sossarna blir mycket större än vad man kan tro och de inte hamnar strax under 50 utan långt under 50 procent av rösterna. Men tidigt måndag morgon så vet vi ju svaret. Och när du ändock håller på kan du ju rösta på oppositionen i landstinget så kanske vi skulle bli av med den värste av dem alla nämligen Kent Ögren.



Johnny

2010-09-18 @ 22:53:47
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0