hittat något...?

Tidigare brukade jag ägna en stunds TV-tittande varje vecka åt serien LOST. Varför jag gjorde så vet jag egentligen innerst inne inte. På slutet blev nog den främsta anledningen att det gav mig anledningen att på onsdagar kunna i slutet av ett blogginlägg ange hur många minuter det återstod till att kvällens avsnitt skulle börja. Så slutade då serien på ett näst intill patetiskt sätt och hela konceptet bröt samman*.

Ikväll – söndag – började i Sveriges Television en ny serie som verkar lovande. Kanske har jag där hittat något som kan fylla förlusten av LOST. Filmsätt, klipp, hopp i handlingen gör att The Event påminner om det förlorade och jag kommer nog att ge den chansen ett par tre söndagskvällar framöver och då givetvis till läsekretsens fromma någon gång under veckoslutet ange hur många minuter som återstår till programstart.

Seriöst skrivet – och detta är viktigt – hoppas jag att ingen missade kvällens Dokument utifrån i TV2. Programmet handlade om krafter i Israel som opponerar sig mot hur landet och landets armé agerar på Västbanken. Att efter att ha sett hur reguljära soldater beskjuter tonåringar, stöder stenkastning mot palestinska barn och misshandlar kvinnor blir det kväljande att veta att de själva kallar sig världens mest moraliska armé och att det finns folk också i Sverige som tror på den beskrivningen. Gissningsvis kan programmet betittas i SVTplay eller nåt liknande. Skall leta en länk i morgon som man kan följa om man klickar här.

Till sist vill jag nämna att med fyra matcher spelade så har tvåan och trean i hockeyns elitserie skrapat ihop 9 poäng. Luleå har spelat en match mer och toppar tabellen med 13. Bilden visar hur barnbarnet Tyra som är yngst i släkten tolkar alla sina angörigas känslor.



*  Vid fikabordet å min arbetsplats kom en av arbetskamraterna – den enda LOST-tittaren förutom jag – att antyda djupheter jag inte alls anat i serien. Kollegan meddelade fakta tydande på att hela den ofta av långa avbrott störda serien var något av en genomgång av den västerländska kulturens idéhistoria. Jag tänker inte se om den i alla fall!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0