helg mot slut


Söndag eftermiddag och kanske ändå dags att skriva något att låta andra läsa – här på bloggen alltså. Annat jag skriver läser ingen, här ändå 35-55 stycken varje dag av obegripliga orsaker jag bara kan spekulera kring.

Vad har då hänt sedan sist??

Fredag förmiddag samundervisade jag i Volontärlinjen och Svenska kyrkans grundkurs. Två timmar kring situationen i Palestina-Israel alldenstund – fint gammalt ord – nyheter kopplat till området kommer hart när varje dag.
Först och främst då att man har tagit initiativ till att förhandla. USA-president Obama har ju ett Nobels fredspris att leva upp till. Alla i Israel och alla palestinska riktningar är inte med – än. Krafter som motsätter sig en tvåstatslösning finns ju i bägge folken och de gillar naturligtvis inte vad som är på gång. Hamas, Hisbollah och Liebermann är exempel på sådan destruktion.
Kopplat till detta hade en stollig pastor i Florida planerat att bränna en massa exemplar av Koranen. Alla kloka människor motsatte sig givetvis detta idiottilltag och gubben ställde tack och lov undan fotogendunken. Det är bara pinsamt att en troende människa så gärna vill skända andra troendes tro. Man behöver ju inte dela andras åsikter om vad som är heligt men respektera dem behöver man göra - rimligen.
Mot bakgrund av bland annat detta massmediala rassel och gny samt annat hade den mindra av undervisningsgrupperna beställt en problemgenomgång – och den andra gruppen fick haka på.

Förutom pastorn i Florida har också kristdemokratledaren spottat grodor genom munnen – eller så är det en indikation på att valrörelsen går in i en kraftig kastaskitfas. Att jämställa Lars Ohly i vänsterpartiet med Jimmie Åkesson i Sverigedemokraterna är ju bara oförskämt. Vara hur det vill med kommunismen under Sovjettiden men nog är det väl så att Vänstern om än som ett litet parti genom mångårigt träget politiskt arbete i kommuner, landsting och riksdag bevisat sin demokratiska halt och därför inte på demagogiskt vis skall behöva jämställas med invandrarfientliga rasister. Hägglund argumenterar ju så att han gör valet till ett nytt kosackval och därför säger jag till honom – fast han läser knappast denna smakfulla intelligenta blogg:
Be om ursäkt!! Lymmel!!

Fredag eftermiddag reste jag till Haparanda för att tillsammans med stiftets internationelle sekreterare hålla i en tvådagars utbildning för ett litet gäng från Torneå och Haparanda som skall resa till Palestina-Israel senare i höst. Ungefär fyra timmar fick jag ansvar för och kom att fördela tiden ganska lika mellan fyra teman.
Det Kairosdokument de palestinska kristna sände ut över världen i december förra året blev den första saken. Jag har länkat till det i tidigare inlägg och gör det på nytt nu – här alltså. Det är läsvärt för var och en som vill försöka förstå. Dessutom tycker jag det är intressant att personer som utifrån sin kristna tro drar slutsatsen att Israel skall stödjas och ursäktas i alla lägen inte verkar kunna bemöta resonemangen i dokumentet. Gissningsvis har de i sin nonchalans för andra människor valt att inte läsa vad de kristna i området anser eller så har de inte fattat vad de läst.
Andra timmen – på lördagen – innebar allmänbildande information om Judendom, Kristendom och Islam och följdes av en tredje timme om de kristna kyrkorna i området – ortodoxer av olika slag, katoliker av olika slag och protestanter av olika skick och fasoner.
Sista timmen jag ansvarade för handlade om principer för Bibeltolkning vad gäller profetior i Skriften och skeendena runt Jerusalem i nutid. Vill man ta del av hur jag ser på sådant – alltså hur profetia skall förstås – går det bra att läsa bland annat här, här och här.

Fredagskvällen badades och bastades och duschades det i den ganska brassiga SPA-anläggning som finns på svenska fastlandets östligaste udde där vi bodde och som bilden avbildar. Trivsam rekreation alltså.

Lördag ca 18 var jag och madammen hemma igen – hon åkte med för egna slantar och strosade omkring utomhus i det vackra vädret samt på IKEA under tiden jag arbetade. Trots att resan hem gick förbi Luleå som nu är mest känt som barnbarnet Tyras stad - residens, stift och hockey helt oviktigt numera! - åkte vi direkt hem. Tyra var nämligen inte hemma - snyft! 

Idag söndag har jag egentligen inte gjort någonting. Vädret har varit grått och blött och dagen har gått i slappandets tecken.
Och i morgon är det måndag…

 


Kommentarer
Postat av: Nils Andreasson

Hej Stig



En god vän rekommenderade mig att läsa din blogg. Det har jag gjort från och till sedan i våras. Nu vill jag gengälda genom att inbjuda dig till Kristna nätverket för Palestina http://kristnantverketfrpalestina.blogspot.com

- när du har något som du tycker passar där.



I mitt senaste inlägg där citerar jag dina punkter om kristenheten i Israel och Palestina från utbildningsdagarna i Haparanda. Kanske kommer du till Jerusalemdagen på Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping?



Eftersom du inte nämner de olika protestantiska kyrkorna där vid namn i bloggen och jag själv mest känner deras historia undrar jag hur du upplever dem nu i det tredje årtusendet. Vi kan ju lätt ha direktkontakt med den lutherska kyrkan där men du kanske kan ge oss några intryck av livet i den anglikanska kyrkan och från de baptister som har en klar hållning mot den kristna sionismen. Svara gärna personligt.



Nils Andreasson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0