bokhögen sjunker

I mitt förra inlägg, gode Bloggläsius, skrev jag om mina arbetsrutiner främst om mornarna. I sammanhanget nämnde jag att jag som regel inte själv skriver blogginlägg på arbetstid utan låter det vara en fritidssysselsättning. Samtidigt blir en del fritidsskrivande jobbkopplat så till vida att fakta jag på fritiden hittar och tankar jag på min lediga tid formulerar mycket väl återkommer som innehåll i lektioner, kurser eller samtal med elever – så kallad elevsocial tid. Dessutom finns det elever – stackars människor – som läser min blogg och då och då vill diskutera något jag skrivit.

Denna vidlyftighet är nu skriven bara för att legitimera att det faktiskt nu är arbetstid jag använder till att knappa ihop ett kortare inlägg om egentligen ingenting. Det arbetsvakuum jag använder jag då använder består i en väntetid på att en försenad elev skall lämna ifrån sig en uppgift och jag därför inte kan lämna skolan, något som ofta låter sig göras fredagar runt lunchtid. Innebär dock inte skolk, bara att arbetstid flyttas.

Bokhögen sjunker löd rubriken. Medelst krav från bibblan skulle fortsättningen kunna formuleras.
I det aktuella fallet således inte genom att boken lästs. Det rör sig om en lånad bok jag hade ambitionen att läsa för att den kanske skulle innehålla något som eventuellt skulle komma till nytta främst med tanke på Volontärlinjen på skolan. Ambitionen förstärktes givetvis av att författarinnan vuxit upp i men numera inte bebor Älvsbyn och jag vid kooperativabutikens grönsaksdisk för ett par månader samtalade med författarinnan moder.

Boken jag återlämnar är – huka er och se om ni fattar titeln: Managing Intercollectibe Conflict: Prevailing Structures & Global Challenges. Det är en doktorsavhandling skriven av Anna Borgeryd, Jonsson som Älvsbyogift. 350 sidor i typsnitt Times Roman 7,5 - typ.

Baksidestexten har jag läst och den lyder – faktiskt intressanta frågor och tankar:

How does the state system measure up to today's realitites when it comes to managing conflict? To what extent are efforts to manage conflict successful, and for whom?
Prevailing structures designed to deal with conflict between collectives -- sovereign states supported by militaries, military industry, and the United Nations -- operate mainly on principles that are hundreds of years old. Conditions for conflict and its management have changed radically since this state system was constructed. There is a risk that institutional inertia produces growing disparity between real-world problems and the institutions that are supposed to manage them.
Realism and legalism are found to form a double idological support for the state system. The study compares the state system's realist and legalist premises to different cases of post cold war intercollective conflict: the 1990-91 Gulf War, the 1990-95 break-up of Yugoslavia, and the 1992 Los Angeles riots. These cases present important challenges to the pravailing system's premises -- mismatches between idea and reality that are clearly connected to failures in conflict management. In addition, findings suggest that the state system not only fails to deal with important aspects of modern-day conflict, but that it increasingly produces problems that it cannot manage. This suggests that the prevailing state system is not in harmony with crucial conflict-related aspects of global impact, indicating a serious systemic problem. 

Varför skriver jag om böcker jag inte ens läst??
Snobbism, mina vänner. Ren och skär snobbism!

Mitt fjärrlåneönskemål gjorde dock att lokala bibblan köpte in boken eftersom författarinnan är från byn. Därför finns den numera lokalt och vid tillfälle skall jag låna om den.

Nu har eleven lämnat in sin uppgift och jag kan kompa ut
På vägen hem skall boken återställas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0