snart LOST

Det är onsdag och därför blogginläggsdags med ingen annan direkt motivering än vad som anges i slutet av denna textmassa. Innan jag når dit – alltså talar om hur länge det är kvar till 23.10 då kvällens avsnitt av LOST börjar i TV4 – kan det vara på sin plats att småskriva lite för att så fördriva tiden.

Småskriv 1

Till att börja med har en liten modifiändring ägt rum här å min blogg. Till höger ganska långt ner finns länkar till några bloggar och ett par hemsidor jag rekommenderar folk att klicka vidare till. Den principen jag följer när det gäller att avgöra vilka eller vad som finns på denna lista är varken ideologisk eller konsekvent utan präglas helt av godtycke och smakfullhet samt att jag inte vill ha för många länkar. Bloggarna är sådana jag läser varje dag. 

Länkarna står i alfabetisk ordning.
ANDRA BLOGGEN står således först. Den är min egen andra blogg och så beskaffad att det går att få dit filmsnuttar. Kanske skulle det gå också på denhär bloggen men om så är fallet har jag inte fattat hur. Innehållsligt är det mest korta filmer med barnbarnet Tyra som tittaren där kan njuta av.
Böcker om allt går till en webbfunktion med vilken man kan söka i alla universitets- och hög-skolebibliotek i hela landet. Utmärkt när man är nyfiken på något. Boken hittas sittandes vid datorn, lokalbiblioteket mailas i ärendet och en vecka senare kan jag ha boken i handen.
Folkhögskolan - dess hemsida ger en inblick i det viktiga sammanhang som arbetet utgör.
Kamrat Lestander är en kompis här i byn. Skriver om det mesta – politik, idrott, händelser.
Minstabröder är min blogglänkslistas enda utpräglade enfrågeblogg. Ägaren Egon Berglund skriver här bara om situationen i Palestina-Israel och söker se situationen ur regionens kristnas synvinkel. Informativ och med oerhört värdefull länklista den intresserade kan begagna för att fördjupa sig vidare. Ibland fylld med vettlösa kommentarer från personer som inte gillar Egons uppfattningar och faktapresentationer.
Pastorsbloggen är listans frikyrkliga inslag. Kustkyrkan i Jävres pastor skriver och får kommentarer med ömsomt jublande medhåll, ömsomt ifrågasättande kritik.
Pär Parbring är en yngre prästkollega nyligen omplanterad till Skellefteå. Skriver informativt och klargörande i olika kyrkliga frågor och då också ur katolsk synvinkel. Tidigare katolik.
Sandahl trampar på är den blogg kyrkoprofilen Dag Sandahl – också präst – skriver i tidningen Östran. Sandahl är väl listans enda kändis och då en så kallat högkyrklig sådan.
Sven-Bertil Grahn är kollega i Piteå – alltså också präst i Svenska kyrkan – och skriver om ditt och datt, kyrka, sport, musik, barn.
Tobbe Lindahl är min längsta kamrat. Med det menar jag inte centimetrar utan att vi varit kompisar sedan tioårsåldern. Också präst. Skriver om kyrka, motorcyklism och annat. Lite av varje alltså.
Tyra tales är bloggen mitt barnbarns mor då och då meddelar sig i. Detta är den enda familjerelaterade länken och jag funderade länge på om jag skulle ha med den men då den mestadels berör Tyras göranden och låtanden beledsagat med bilder för den vara med. Andra familjemedlemmars bloggar länkar jag dock inte till utan har på en mer privat länklista jag kollar av regelbundet.

Ylva Sarri
är dagens nytillskott och orsaken till hela denna länkpresentation. Jag lade i morse till hennes blogg i min lista samt tog bort en lågfrekventskrivare. Ylva lärde jag känna mitten av 90-talet då vi gemensamt arbetade med saker kopplade till kyrka och turism. Identifierar sig som same och jag gissar – har inte kollat – att det stundom märks i hennes filosoferande. Dessutom - än så länge - enda kvinnan i min lista.

Småskriv 2

I tidigare inlägg har jag refererat till två viktiga dokument vad gäller situationen Palestina-Israel. De kristnas så kallade Kairos-dokument om situationen finns här i svensk översättning. Svenska kyrkans svar på dokumentet finns här. Läs och tänk!

Småskriv 3 och slutknorr

I förra inlägget nämnde jag att juni månad inneburit ett blogginlägg hart när varje dag. I vart fall lika många som månaden har dagar. Detta är det trettionde och avslutas med meddelandet att det nu återstår 94 minuter till kvällens avsnitt av LOST.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Det händer understundom att jag råkar zappa in på LOST. Hur vet jag det? Jo, om jag kommer in i ett okänt program där jag inte fattar ett smack då inser jag att det är LOST.



Känner mig hedrad över att få vara på din länklista.

2010-06-30 @ 22:04:09
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0