ittirerad

En gång när min hulde fader var sysselsatt med trädgårdspåtande på tomtmarken tillhörande Trossen 13* i Luleå kom något av kvarterets yngre barn och slog sig i slang med honom. Pratade och frågade och frågade och pratade. Någonstans under resans gång blev väl pappa lite mätt på alltsammans och utmanade barnet med Få se hur fort du kan springa runt huset! Och barnet – en gosse – lubbade.
Kanske det går ännu fortare om du provar igen! sade min fader. Nytt varv.
Prova en gång till – och lite fortare nu!
Väl framme vid den berberishäcksrensande grannfarbrorn hade insikten nått barnet om att här hade en grundlig manipulation ägt rum. Med orden
Jag blir så ittirerad på dig farbror Schtrömberschon! tog han farväl – den gången.
Ordet ittirerad är sedan dess internt i familjen ett bevingat ord.

Och ittirerad var vad jag blev idag. Rent het i humöret. 

I morgon kommer jag och madammen att styra bilkosan till Umeå med ett släplass pinaler äldsta dottern skall ha. Möbler å grejer. För ändamålet behövs ett släp – täckt sådant – som vi inte äger utan behöver hyra. Inga märkvärdigheter alls. OKQ8 tillhandahåller sådant. Liksom Shell. Och Godishuset i Öjebyn där man kan hyra där för att lämna någon annanstans och således slipper ta tom vagn i retur. Fiffigt.

Alltså telefon sent förra veckan för bokning som gav besked att det skulle gå bra men bad oss ringa senare för bekräftelse på vilket släp det skulle kunna bli. Osäkerhet rådde tydligen om exakt vilka fordon man skulle ha inne. Telefon måndag gav samma svar men försäkran att det skulle gå. Samtal tisdag kväll och besked gavs att det skulle gå bra att plocka upp en vagn** onsdag vid 18-tiden.

Sagt och rattat medelst den gamla bilen som till skillnad från den nya saknar klimatanläggning men väl har dragkrok. Hett som i självaste.… bakugnen.
Väl framme 6 mil senare möttes jag av beskedet: Alla släp är trasiga.
Kunde ni inte ringt om det? blev en välmotiverad fråga riktad till det unga sommararbetande flickebarnet som rimligtvis inte alls kan lastas för svamlet. Ni har ju vårt nummer.
Naeä. Vet inte. Kanske.
Kan jag debitera 12 mils onödig resa? fortsatte jag vilket hon inte kunde lova men som jag kommer att göra i alla fall.
Du ska inte få ovett för du sommarjobbar här men be de som fixat soppan att ringa! blev slutorden innan jag återreste i den varma bilen. Till OKQ8 i Älvsbyn för att hyra ett släp. Adjö Öjebyn – för gott.

Och nu är möbler och annat packat för resa i morgon bitti. Och hem med tom vagn på fredag till en fastighet som hemmasonen kommer att ha gjort en del målningsarbeten i. Peppar, peppar.

Och nu är det 139 minuter kvar till kvällens avsnitt av LOST.


*  Trossen 13 är Sörviksgatan 5 i Luleå. Bilden är från eniro och visar annan färg på huset, häcken borta liksom växthuset. Fast en friggeboda har uppförts. Men så sålde mamma och pappa också för tio år sedan.
**  Det heter en vagn, inte ett vagn som många boende i Pite älvdal envisas med att säga trots att ordbehandlingsprogrammet Word signalerar grönt och ber en kontrollera ordformen. Men de envisas. Ganska ettfaldigt faktiskt.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Att bli ittirerad på din vänlige far kan ju inte ha varit så lätt. Jag tror aldrig jag blev det under vår gemensamma uppväxt. Så grannungen måste som sagt verkligen ha blivit utsattt för en ytterst remarkabel manipulation.

2010-07-14 @ 22:06:15
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Pär

Noga räknat heter det faktiskt "en kärra". Såtillvida att hyrda kärra inte hade två hjulaxlar (dock ej boogie), då den helt korrekt skulle vara "en vagn". Allt enligt en definition jag nyligen uppsnappat.

2010-07-16 @ 00:18:57
URL: http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0