ingentinget minskas

På ett sätt blir jag glad att det i Israel faktiskt är så att sanningen kommer fram. Det är ett tecken på att mellanösterns första demokrati fungerar. Samtidigt blir jag brydd över att man inte erkänner klart, tydligt och rakt att man gjort – och gör – sig skyldig till övergrepp och brott mot folkrätten.

Operation Gjutet bly
var Israels namn på det senaste kriget mot Gaza i vilket 13 israeler och över 1300 Gaza-bor dödades. När det skedde och strax efteråt anklagades Israels styrkor för att ha dödat civila och för att ha använt vit fosfor. Bägge dessa anklagelsepunkter avvisades med emfas av Israel och i vevan kunde jag i bloggar och annorstans på nätet läsa hur en del så kallade ”Israelvänner” också avvisade uppgifterna och förklarade alltsammans vara en terroristsympatiserande Hamas-kramande antisemitisk vänstervriden lögnkampanj. Vit fosfor hade inte används och civila offer var inte civila utan förklädda kombattanter! – typ.

I den så kallade Goldstone-rapporten framfördes en tid senare kritik mot båda sidors brott mot folkrätten. I fallet Israel gällde det just civila offer och vit fosfor. Reaktionen blev förnekande samt en kampanj i vilken den judiske sionistiske sydafrikanske domaren Goldstone stämplades som en inkompetent förrädisk antisemit.

I nyheterna på radio idag talas om att det nu kommit nya direktiv för israeliska styrkor så att antalet civila offer i framtida konflikter inte skall bli så stort. Och att vit fosfor inte fortsättningsvis skall användas. Det är goda nyheter och på Sveriges Radios hemsida kan man läsa om det här.

Vänta nu!!!
Det var ju inga civila offer!!! Och ingen vit fosfor!!!
Hur kan man då minska det som inget var?
Om det nu inte var så som man sa att det inte var?

Lite förbryllad blir jag men kan inte förstå det hela på annat vis än att Israel ljög då när det begav sig och att villiga sympatisörer då kablade ut lögnerna? Och jag förstår det som ett demokratis hälsotecken att sanningen kommer fram – om än krypande.

Jag har nu inte tid att skriva mer. Barnbarnet Tyra har kommit!!

Och till kvällens dubbelavsnitt – seriens slut – av LOST återstår 354 minuter.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Ur dagens NSD, TV-sidan:

Rubrik: "Skeppsbrutna för sista gången"

I texten: Nu är det dags för de två sista avsnitten av den populära dramaserien Lost"...



Eftersom du då i fortsättningen inte kan skriva hur långt det är kvar till nästa avsnitt av LOST så har jag ett föslag:

"Nu är det xx sekunder kvar tills jag kollar in vilka intressanta skriverier som står att läsa på Tobbes blogg"

2010-07-21 @ 20:37:51
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: bloggaren själv

Tobbe!

Om jag visste att det till exempel varje onsdag vid ett visst givet exakt klockslag skulle publiceras ett inlägg på din blogg skulle jag gladeligen låta det vara en notisanledning väl så god som den som nu går förlorad. Kanske skulle jag dock inte i förväg använda ordet "intressanta".

2010-07-21 @ 21:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0