sommar blitt höst

Det börjar småhösta lite nu. Några frostnätter att tala om har vi ännu inte inhöstat men ändå kommer den mörkare årstiden krypande. Här och var börjar allt löven gulna litegrand och snart är det jul. 

Va!! Jul?? Nää!! Nu överdriver du väl??!!
 

Jo! – det är klart. Lite skarvar jag men backar jag från överdrifterna kan väl ändå sägas att sommaren tagit slut i och med att tideräkningen växlat över i september har bloggerivillkoren radikalt förändrats.

Sommaren med det påprackade sommarlovet innebar en viss grad av sysslolöshet eftersom jag inte är av den sorten att jag får ett totalt psykbryt om jag inte målar om huset, spikar en veranda eller byter tak på garaget. I stället är jag en ganska passiv gestalt – vissa skulle nog kalla mig lat – som föredrar att ägna tiden åt att läsa, fundera och kanske skriva. Inte minst bloggandet ger ju tillfällen till skriverier vilket innebar att 22 inlägg författades under augusti trots att månaden stod för både massmedial nyhetstorka och lågtempo vad gäller händelser.

Nu har jobbet börjat! Dessutom verkar det medialt börja hända mer saker och som lök på laxen förefaller man inför kyrkovalet den 20:e denna månad börja positionera sig, rentav propagera. Allt detta har avsevärt höjt intryckstemperaturen och stegrat impulsfrekvensen.
Att då bloggografera om detta ökade händelseflöde går ju inte alls! Skulle så göras skulle det innebära att jag hela min tillvaron skulle sitta krumböjd över tangentbordet för att leverera texter som ändå bara ett fåtal entusiaster skulle orka läsa. Då bloggandet dessutom huvudsakligen är en fritidssyssla har ju tiden för dylika utsvävningar krympt markant.

Sedan jag skrev sist om Karlstads stifts Kalle-Anka-annonsering har det dock flutit upp flera saker att skriva om. Listan skulle kunna vara denna:

  1. Delge läsaren min insikt att Karlstads annonsering egentligen är jättelistig men att jag undrar om listigheten var avsedd eller bara en oplanerad effekt.
  2. Precisera att jag nog ändå kommer att rösta i kyrkovalet samt vittna om hur jag tänker kring detta vad gäller valets tre nivåer lokalt, regionalt och nationellt.
  3. Konstatera och kommentera att Lokala Världsbladet kvicknat till vad gäller sagda val och berört saken i gårdagens ledare och med flera småartiklar om valen i Piteåförsamlingarna på heluppslag i dagens exemplar.
  4. Beröra att röstkorten kommit samt att de lokala nomineringsgruppernas ”program” finns att beläsa i församlingens kyrkoblad – dock inte på webbsidan – samt givetvis orda en massa kring vad som i sammanhanget lovas och eftersträvas.
  5. Frustrera en del kring den massmediala fokuseringen på den så kallade svininfluensan och den tilltagande hysterin som gör rädslan till ett värre problem än faran. Förstora till 100% den pdf-fil denna länk leder till.
  6. Redovisa hur den nya terminen gått igång med Volontärlinje, Svenska kyrkans grundkurs och andra undervisningsgrupper att arbeta tillsammans med.
  7. Rapportera från den sistlidna helgens kurs i Skellefteå där knappt 20 personer med information och samtal förberedde oss inför den kommande resan till Betlehem och Jerusalem.
  8. Kommentera I skuggan av ockupationen - palestinsk kamp för nationella rättigheter. Det är en mycket intressant bok som berör både fakta på marken och teologiska reflexioner kring situationen i Palestina/Israel. Boken innehåller en samling av varandra oberoende kapitel skrivna av olika författare med Göran Gunner som redaktör för hela volymen.
  9. Kort nämna att kamraten Johnny Lestander återupptagit sitt bloggande och numera ånyo har en länk här till höger.
  10. Kritisera och fördöma svenska asylpolitik sådan den fortfarande tar sig uttryck med vanvettiga och inhumana avvisningsbeslut av människor som går en näst intill säker död till mötes. Om detta kan dock av skyddsskäl och annat inte nämnas i detalj – tyvärr.

Så vad göra kring detta?
Som nyss snabbnämna episoder och händelser i grupper om tio?
Eller tankefördjupa mig i något och därigenom lämna det mesta helt därhän?

Ni ser vad jag gjorde.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

P.2 var ju glädjande. Den kan du utveckla-

2009-09-03 @ 17:36:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0