jägarnas byte

Inte vassaste kniven i lådan.
Hissen går inte ända upp.
Alla getter inte i kätten.
Inte många indianer i kanoten.
Nallta lengrädde.
Knappast Nobelpristagare.
Inte riktigt hundra.
Branå kleinskruve.
Inte alla spjälor i staketet.
Lindrigt dubbad
.

Detta var tio snabba synonyma begrepp* jag tycker kan beskriva råneriet från igår samt den fortsatta utvecklingen av dramat. Det gick verkligen kvickt att få fast personer att misstänka då man redan på kvällskvisten själva rånardagen plockade in ytterligare två misstänkta skogsdrullar som inte verkade gjort någonting rätt.

Jag menar:

Hur smart är det att söka gå under jorden och hålla sig gömd ute i skogen den tid på året då tassemarkerna formligen kryllar av jägare med blicken fäst i nyfallen spårsnö? Och vid mötet med bössgubbarna dilla om att man är fågelskådare från Göteborg? I lågskor?
Snacka om pippi så ända in i hissingen och ingen förare i spårvagnen!

För underbar mångartiklad rapportering - kolla t ex detta i Världsbladet.


*  Jag upplever ett behov av att utöka mina språkliga resurser för att beskriva dumskalleri i olika former och mottar gärna fler kärnfyllda uttryck med liknande innebörd.

Kommentarer
Postat av: egon berglund

Det var skönt att rånet klarades upp så snabbt. Rånare från storstäder akta er för Norrlands inland när ni skall begå brott här finns folk med god iakttagelseförmåga, som ingriper. Läser man PT papperstidningen säger Bo Lundström citat" Jag ringde polisen .Men det var hopplöst att komma fram. På 112 blev jag vidarekopplad till nåntipsenhet, fick besked att jag var nummer 14 i kön. Jag höll på över 1 timme och var nära att ge upp" slut citat. allvarligt systemfel hos polisen.

2009-10-07 @ 06:58:39
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Kyrkvärd i snöglopp

Inga stora studieskulder

Inte alla hästar hemma

Tillhör inte begåvningsreserven

2009-10-07 @ 17:15:04
Postat av: tant a-m

Dumskalleri är ett fenomen som behöver mer uppmärksamhet, så här är några till eufemismer;



Inte alla chips i påsen

Inte alla hästar i hagen

Inte det skarpaste redskapet i skjulet

Inte alla bollar i bollhavet

Inte alla ekorrar på grenen

Hjulet snurrar men hamstern är död

Lampan lyser men de är ingen hemma

Lägenheten är möblerad men det ekar ändå

Några clowner för lite för en cirkus

2009-10-07 @ 17:33:53
URL: http://dagensbam.blogspot.com
Postat av: Hanna

Inte alla hemma

2009-10-07 @ 18:17:51
Postat av: Sommarmoln

Målvakten stannade kvar i omklädningsrummet, och vi förlorade med 76-0

2009-10-07 @ 18:50:04
Postat av: SvBG

> Oplogad (Lyckseleuttryck)

> Inte alla breven frankerade (egen variant, använd i många år)

> Ain't no rocket scientist (klassisk amerikansk)

> Felvaggad (ja, var hade jag hört den??)

2009-10-07 @ 22:55:40
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: Madonna

Hur gör du när du gör en länk som du kallar typ "Detta" och bakom ligger hela länken?

"en som inte har några studieskulder i datateknik"

2009-10-08 @ 08:30:06
Postat av: Mamma med sjukt barn

Varför inte följande:



"klumpigt vaggad"

"född i farstun"

"bombad"



Dottern sitter här brevid och tittar i en bok så jag har lite tid att läsa din blogg - annars får jag väl abstinens utan dina kommentarer om världsläget!!

2009-10-08 @ 08:47:24
Postat av: bloggaren själv

Madonna!

Jag markera ett ord i min text. Klickar sedan på den den symbol på menyraden som ser ut som en länk. En ny ruta uppkommer där jag skriver in webbadressen till den länk jag vill länka till samt anger om den skall öppnas i ett nytt fönster eller inte. Och sedan OK eller slutför eller vad det nu står.

2009-10-08 @ 09:17:11
Postat av: Dessa min minsta bröder

Off record.

Din senaste bloggkomentar blev av misstag delitad.

Sänd gärna din e-postadress, Jag hoppas du kan skicka din kommentar ytterligare en gång

2009-10-08 @ 18:24:41
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Madonna

Tack jag skall försöka och se om jag klarar det... har en annan data fråga som ingen kan hjälpa mig med med... jag tar den till veckan från jobbet så du inte blir överbelastad med mina tillkortakommanden. (det handlar om läskvitton)

Ha det...

2009-10-08 @ 18:28:36
Postat av: johnny.lestander

Getterna har givit sig ut på promenad.

Getterna har gått vilse i skogen.

Alla getter är inte hemma.



Jag gillar som synes getter.



Johnny

2009-10-09 @ 00:21:59
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: Hanna igen

Inte riktigt 100

2009-10-09 @ 18:10:01
Postat av: Hanna ännu en gång...

Det där med 100 hade du visst själv skrivit...

2009-10-09 @ 18:12:29
Postat av: Gunvor Vennberg

Jag hörde Herta Müller använda detta uttryck om sin (förmodligen tillfälliga) förvirring när hon fick veta att hon fått nobelpriset i litteratur: Kompassen hittade inte rätt i huvudet (ung fast på tyska)

2009-10-09 @ 18:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0