fri tanke

Fri tanke kan man lansera.

Jag anser att religionsämnet bör tas bort både i grundskolan och på gymnasiet!
Återkommer kanske i ämnet.


Så skrev jag i slutet av förra inlägget. Nu har tre läsargestalter - efter en del trugande - efterfrågat en utveckling av tanken. Och den kommer nu.


Först vill jag säga att till mina arbetsuppgifter hör att undervisa elever på gymnasienivå men mestadels över gymnasieåldern i något som skall motsvara gymnasieskolans Religion A*. Ordet motsvarar är här ett viktigt ord. En folkhögskola behöver inte göra exakt som en gymnasieskola, bara något som motsvarar det gymnasiet gör.

Denna vår har det dessutom fallit på min lott att ansvara för Religion inom ramen för grundskolans SO-block. Eleverna som då blivit utsatta för min aktivitet tillhör gymnasieskolans IV- program. De går detta IndiViduella program för att - i de flesta fall -reparera ett eller flera betyg IG - Icke Godkänd - från högstadiet.


Religionskunskapen är ett av en bukett SO-ämnen. De andra SocialOrienterande ämnena är Samhällskunskap, Historia och Geografi och den indelningen gäller både grundskola och gymnasium. Att de hör ihop förstärks ofta dessutom av att en och samma lärare ansvarar för hela SO-blocket. Fast ibland har en lärare tre ämnen och en annan det fjärde - alltså Religion.


Och då fungerar det ofta på följande vis. Jag talar nu om den allmänna skolan.

  • I Samhällskunskap studerar man dagens svenska samhälle med tillbakablick på den nära historien och viss utblick på hur samhället är organiserat i en del andra länder. I sammanhanget demokrati - detta är ett exempel - nämns då de svenska folkrörelsernas roll för demokratins införande men det mesta av väckelse- och frikyrkorörelsens betydelse i sammanhanget hoppas över eftersom det behandlas inom Religionskunskapen. På samma sätt görs med frågan om betydelsen av religion, kyrka, religionsmöten etc. Det hänskjuts till Religionsdelen av SO-blocket.
  • Historia behandlar politisk, ekonomisk, social och i någon mån idémässig och ideologisk historia men betydelsen i historien av religioner och trosföreställningar behandlas mycket kort eftersom det skall tas upp i Religionskunskapen.
  • Geografi handlar både om Asiens floder, klimat, naturtillgångar, människors livsbetingelser mm men att man i Indien är hinduer nämns mycket kortfattat eftersom det ju behandlas i Religionskunskapen.
  • Svenska är inget SO-ämne men när det gäller delinnehållen litteratur, drama, kultur osv nämns givetvis betydelsen av Bibeln och annat religiöst skriveri men den förkrossande lejonparten av sådant hoppas över i tanken att det skall behandlas inom ramen för... Gissa vilket ämne!.
  • Engelskan fungerar på samma sätt.

Detta betyder att religion och tro som egentligen är djupt integrerade delar av samhälle, historia, språk och kultur lyfts ut ur sitt naturliga sammanhang och hamnar i något som näst intill kan liknas vid en privatmarginal. Alltså dendär marginalen som religion och tro har hamnat i när man i vår religionsfobiska tid reducerat den till att vara en privatsak.


Den marginalen kommer dessutom ofta rejält i kläm när studierna hamnar i tidsnöd. Lärares marginalisering av, främlingskap inför eller rent ointresse för, gör att religion och livsåskådning de facto lätt faller bort. Eller reduceras till ett halvhjärtat minimum.


Jag skulle därför vilja reducera det som idag kallas Religionskunskap till säg fyra temastudier kring enskildas brottning med existentiella och etiska frågor. Religionernas samhälleliga, sociala, historiska och kulturella betydelse och funktion vill jag ska behandlas där de aspekterna hör hemma - alltså i ämnena Samhällskunskap, Historia, Svenska m fl. Skulle man göra så skulle det faktiskt bli mycket mer religion, ökad förståelse och bättre insikt.


Givetvis vet jag att detta i dagsläget är utopiskt eftersom saken rent officiellt är lik en björkkrist infrusen i is. Dessutom finns krafter som helt vill befria skolan från allt vad religion heter och hänföra allt som har med tro att göra till den privata sfären. Därför kommer fronten idag i praktiken att handla om att man måste slå vakt om volymen för det marginaliserade - fast jag egentligen anser att religionsämnet bör tas bort både i grundskolan och på gymnasiet! Så att björken frigörs ur isen.

Inlägget skrevs givetvis i god tid innan det publicerades - strax efter kommentartrugningen kopplad till förra inlägget. Bilden togs i våras i Björkliden och föreställer just en späd björplanta infrusen i is.



*  Skolverkets mål och innehåll för ämnet på olika nivåer kan man hitta här.

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Bra, Stig! Jag håller - faktiskt! - med dej!!! På pricken!



Som svensklärare har jag förfärats över hur lite bibeln tas upp i litteraturhistorien på gymnasiet. Det blir ofta mycket mer av grekisk gudavärld... (Har lanserat Josef-berättelsen som en judisk novell).



Religionsämnet kunde gott avskaffas. Eller byta namn till Livsåskådning och behandla just olika livssyner, där religionerna kommer in på ett existensiellt relevant sätt (tillsammans med ateism o dyl, naturligtvis).

2009-06-05 @ 21:26:42
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Johnny Lestander

Intressant spörsmål som du tar upp. På min tid hette det religionskunskap och jag tyckte att det var intressant. Om man tar i det i andra SO-ämnen eller i svenskan hur kommer den då att behandlas? Är inte risken att den försvinner helt och håller vilket ju kan ha att göra med respektive lärares ointresse eller brist på kunskap. Det är ju ytterst viktigt att livsåskådningsfrågor tas upp i skolan och inte hamnar i den privat sfären.



Johnny

2009-06-06 @ 00:28:56
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0