sluta nu!!


Jag vet att man i Israel inte läser min blogg.
Jag vet att man inte skulle bry sig om den även om man läste den.
Jag vet det - eftersom man inte verkar bry sig om något eller någon.

Hur skall man annars föstå Israels bombning av FN:s hjälporganisation UNRWA:s högkvarter i Gaza?* Hur skall man annars förstå Israels bombning av sjukhuset al-Quds? Hur skall man förstå det annat än som att man inte bryr sig?

Och hur skall man förstå flera "kristliga" bloggars nuvarande tystnad?
För ett par veckor sedan ungefär skrevs både här och var långa haranger om hur Hamas kastat och kastar raketer mot  städerna i södra Israel. Och hur synd det var om de barn som blev rädda i de städerna. Och hur Hamas alldeles själv och helt ensamt nästintill med rätta dragit kriget över sig. Och hur ojuste Hamas agerat och agerar.
Och hur skall jag förstå att de bloggarna nu tiger?

Själv har jag inte skrivit mycket om detta.
Bara lite på min blogg. Och lite som kommentarer på ett par andra bloggar.
Men mitt vemod har hela tiden växt. Och min vrede. Med antalet döda. Ungefär 1000 nu.**

Så jag har bestämt mig!!
Jag vidtar ekonomiska sanktioner mot staten Israel!!
Tills dess man i skadeståndsform ersatt det man bombat av svenska biståndsprojekt, FN-matriel, Röda-Kors-resurser osv. Till dess köper jag inte Jaffa-apelsiner. Eller reser till Israel som turist.
Så för allmän kännedom: Jag bojkottar Israel!***

Varför? Är det för att jag gillar Hamas? Givetvis inte!
Varför? Är det för jag skulle vara antisemit? Givetvis inte!
Varför? För att jag är kristen - naturligtvis!!


*  Enligt BBC via Dagen varifrån jag lånar bilden.
**  Dessutom blir annat att blogga om (cirkusen kring kyrkans eventuella framtida vigselritual, utfrysningen av domprosten i Stockholm från Jesus-manifestationen, det märkliga vädret med hoppande temperaturer och annat) så ända in i bänken trivialt som bloggämnen - just nu.
***  Hamas bojkottar jag redan - då EU gör det.

Kommentarer
Postat av: Sommarmoln

Håller fullständigt med dig Stig!



Även jag skriver under denna bojkott.



Stoppa kriget .. och det NU!

2009-01-15 @ 22:21:49
URL: http://sommarmoln.blogg.se/
Postat av: Johnny Lestander

Bra skrivet Stig, jag förstår din och andras frustation över det som händer. Jag hade ju hoppats att man skulle kunna prata med varandra eftersom man löser problem genom att kommunicera. Men vad gör man om inte Israel, USA eller EU vill lyssna eftersom de vill ha bort Hamas. Bojkotta Israel genom att inte köpa jaffa apelsiner eller att inte besöka Israel som turist skulle ju kunna hjälpa men då krävs det fler än några stycken. Men jag undrar om Israel ändock skulle lyssna eftersom USA aldrig lämnar Israel i sticket.



Johnny

2009-01-16 @ 00:21:54
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: bloggaren själv

Givetvis är det en fis i rymden när en enskild person eller familj väljer bort en viss sorts apelsiner. Eller ett visst resmål. En fis i rymden spelar mikroskopisk roll i rymden. Men för den som behöver fisa är fisen viktig. Som ETT sätt att lätta på trycket - om man pressar bilden.

2009-01-16 @ 07:53:17
Postat av: AH

Jo, Hamas .. En gång i tiden sponsrad av Israel för att slå mot PLO, då de skulle bli "rumsrena" i västvärldens ögon, Israel sponsrade dem med bla, vapen och såg till att Hamas var väl rustade för att slå mot PLO och Fatah. Vi ska inte glömma att Hamas kommer från det muslimska brödraskapet säger en del... Nej, det ska vi inte, men vi ska heller inte glömma att sionismen inte har någonting med religion att göra och skillnaden mellan sionism och nazism är kvantitativ.

Det råder en struktur som är inhuman, tex. palestinska kvinnor föder barn vid spärrarna,att det finns statestik på hur många är skrämmande, murarna runt Ramhalla är för att hindra inte bara människor för att komma in i Israel, utan även att hindra människor för att vara just människor.Israeliska soldater kvinnor och män mellan 18-25 lider i hög grad av psykisk ohälsa, många tar till droger för att klara av de dåd de gör. Att dra ut en familj på gatan tvinga dem att klä av sig, skjuta dem de inte tycker om, våldföra sig på kvinnorna, och förnedra barnen- en vardag för många i Gaza. Nu senast har Israeliska soldater lockat ut folk på gatan, sagt att "om ni kommer ut med en vit flagga så lämmnar vi er" när kvinnor och barn har kommit ut har de blivit skjutna... Men visst det tog många herrans år för folk att våga aggera mot apartheid. Skriver under på en fortsatt bojkott av staten Israels sionistiska regim.

2009-01-16 @ 09:05:31
Postat av: //Janne

Vilket kvalificerat struntprat du släpper ur dej AH.

Kan du ge källor på det du påstå?



Titta på den här videon som palestinier själva har gjort, detta är vad Israel och Palestinierna själva måste ha att göra med.



OGhj43GAE" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=7OGhj43GAE

2009-01-16 @ 22:23:01
Postat av: Anonym

Den här länken funkar

2009-01-16 @ 22:51:11
URL: http://www.youtube.com/watch?v=7_OGhj43GAE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0