sanningen är första offret

Det var värst vad saker tar fart ibland. Och ibland inte.

Höglärda Bibelkluriga redogörelser på denna blogg får 0-2 kommentarer. Utbrott över folk som promenerar i skidspår nästan 10 stycken. Ett litet inlägg om att jag avser att (fortsätta) låta bli att köpa Jaffa-apelsiner skapar många kommentarer samt ett inlägg med kommentarkedja på annan blogg.

Det jag nu avser att fundera över är inte Israel-Hamas-Palestina-konflikten i sig utan i stället några fenomen i argumentationen. I någon mån gäller det denna blogg men framför allt en del bloggar jag klickat mig fram till från tidningarsartiklar - således inte i nämnvärd utsträckning de bloggar jag själv länkat till här till höger.

YouTube använder många som någon form av källmaterial. Givetvis är filmsnuttarna filmade men jag undrar ändå lite kring källvärdet. Så har jag till exempel stött på filmer som visar hur personer man säger vara Hamas lynchar någon annan palestinier och summan av den propagandistiska kardemumman blir: Så är Hamas! Alltid! Överallt! Mot alla!! OBServera nu att jag inte säger att händelserna inte ägt rum. Men jag funderar ändå över källvärdet.

Israels armé har bara som ett par undantag haft med sig journalister när man gått in i Gaza. Det kan jag begripa ur säkerhetssynpunkt och dessutom är jag skeptisk till så kallade inbäddade reportrar typ under Irak-kriget. Men onekligen förhindras Israels allmänhet och vi därigenom att få händelserna massmedialt bevakade. Annat än från insidan av Gaza naturligtvis. Därifrån har olika främst arabiska nyhetsbyråer rapporterat. Och jag undrar: Vad blir trovärdigheten i en sådan situation? Israel torde inte genom sina officiella presskanaler vara speciellt angeläget att rapportera om barn det egna artilleriet beskjutit. Och reportrar inne i Gaza torde följa reportrarnas primära drivkraft: Visa där det smäller! Så hur blir trovärdigheten? Egentligen?

Själv har jag i mitt funderande och tyckande valt att hålla mig till uppgifter från FN, Röda Korset, Svenska kyrkan, Danska kyrkan, Läkare utan gränser och liknande. Ofta då faktiskt också genom tidningen Dagens webbsida. Därför att jag tänker: Dessa ingår inte som parter i konflikten! Dessa har inget eget intresse av att förfalska verkligheten! Dessa har alltså rimligen högre trovärdighet än partsinlagor. Och suddiga snuttar på YouTube.

Någon har sagt: I krig är sanningen det första offret. Lätt är det att det blir så.

Så det gäller att utöva källkritik. Och ta in flera uppgifter. Inte bara det som stämmer bäst med det man i förväg bestämt sig för att tycka - något som jag tycker signaturerna AH och Janne från var sin utgångspunkt hemfaller åt när de kommenterade mitt förförra inlägg, det med rubriken sluta nu!!

Kommentarer
Postat av: //Janne

Det må vara hänt att en filmsnutt från youtube kan vara vinklad, till ock med fejkad.



Men menar du att kyrkan idag, skulle vara en sanningsbärare. Vi ser ju i dagarna och tidigare under en viss ärkekopp, att kyrkan är absolut det sista man kan vila sig på idag.



Skulle säga att jag faktiskt har större tillit till en video på youtube än svenska kyrkan.



Man är så förjugen i sin förkunnelse, så man kommer att bara dra sorg och bedrövelse över sig.



Nu är det dessutom både NATIONER AV LÄNDER (vars har vi hört eller läst om detta?) och så kallade representanter för den kristna kyrkan som anklagar Judarna för än det ena och än de andra.



Har du läst och hört på både nätet och tv vad Hamas ämnar göra med det nu så barbariska Judarna. Dom har lovat att dom skall utrotas,dödas och förintas.



Sen har dom (Hamas) sin kompis där i Iran som sitter och blåser under det som nu sker i Gasaremsan



Visst är det sorgligt att det dödas barn och människor i hundratal där borta. Men jag är säker på att dessa små barn är lyckligare där dom är, än dom som är kvar i detta HELVETE.



Nå om jag lite skall avrunda nu i alla fall. Vad tycker du att Israelerna ska göra med Hamas ? Vänta att dom hinner bygga upp en fanatisk terrorist arme, som utan att blinka KOMMER att spränga och skjuta varenda Israel dom kommer åt.



Id's du bara lite ta reda på vad som ligger bakom konflikten där i mellanöstern så vet du vad jag snackar om. Men det är så typiskt svenskt att vara så naiv och tro att detta skall lösas med lite diplomatiskt pladder. Det är på liv och död för Israel, det vet du också.



Visst! det finns säkert Israeliska soldater som gör vidriga saker, men krig är vidrigt. Det finns folk som flippar ur totalt och kan hänge sig åt dom mest ofattbara saker.



Jag tror också att Gud kommer att straffa Israel för allt lidande dom har gjort mot oskyldiga, men jag tror också att västvärlden kommer att straffas ännu mera för sin otro, uppror mot Gud, sin aldrig sinande avsky över Guds egendoms folk.



Kommer du ihåg, boken om Job. När hans ”vänner” kommer ock skall trösta Job i hans nöd osv...



Det är bara frågeställningar om vart han gömt sina skelett (synder)osv...han måste ha gjort nått eländigt, som har gjort att han dragit Gudsvrede över sig.



Det hela slutar i alla fall med att om inte Job ber för dessa sina vänner så ska dom döden dö.



Vet du vad jag tror, jag tror Job är en bild över Judarna, och hans så kallade ”vänner” som bara levde på gammla traditioner och hörsägner, är västvärlden.



5. Blott hörsägner hade jag förnummit om dig,

men nu har jag fått se dig med egna ögon.

6. Därför tager jag det tillbaka och ångrar mig,

i stoft och aska.



7. Sedan HERREN hade talat så till Job, sade han till Elifas från

Teman: »Min vrede är upptänd mot dig och dina båda vänner,

därför att I icke haven talat om mig vad rätt är, såsom min

tjänare Job har gjort.



8. Så tagen eder nu sju tjurar och sju vädurar, och gån till min

tjänare Job och offren dem såsom brännoffer för eder; ock låten

min tjänare Job bedja för eder. Till äventyrs skall jag då, av

nåd mot honom, avstå från att göra något förskräckligt mot

eder, till straff därför att I icke haven talat om mig vad rätt

är, såsom min tjänare Job har gjort.»



9. Då gingo Elifas från Teman, Bildad från Sua och Sofar från

Naaman åstad och gjorde såsom HERREN hade tillsagt dem; och

HERREN tog nådigt emot Jobs bön.



Vet du vad jag också tror, att nationer av länder kommer att dö där i Israel om inte Gud själv kommer och talar om för sitt egendomsfolk att frälsaren har varit där en sväng.



Då kommer dom att liksom Job, sjunka till marken och sanningen gå upp för dom att Jesus är deras och våran räddning.



Då kommer barmhärtigheten att visa sig också i dessa Judar ni nu så hårt ordar om. Dom kommer att be för oss, att Gud också skall ha barmhärtighet med oss.



Men kanske du har samma syn som KG.Hammar och hans följe, så du inte ”tro” vad bibeln talar om, utan att det bara är en sagobok som så många andra.





2009-01-17 @ 03:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0