nytt år har startat

Så har det då blivit 2009. Redan i maj kommer att skriva 09-nånting att ha automatiserats och börjar ersätta de kvardröjande 08-någonting som vill till att envist hålla sig kvar.


Vad kommer 2009 då att innebära?

Frågan ställs i alla möjliga sammanhang och inga begåvade svar ges. Visserligen önskar alla - inklusive jag själv - att människor skall få må bra och att det skall bli fred på jorden. Miss-universum-implantaten brukar önska samma sak så det är väl inte så begåvat egentligen. Men en go önskan är det dock.


Gårkvällen - slutet av 2008 - firades i gods vänners lag. Dagen efter har gått i stillhetens tecken. 10.20 vaknade jag och efter delad banan och vatten tog jag och madammen oss till kyrkan för gudstjänst. Två attraktionsfaktorer förelåg. Dels en kvartersinnevånare som skulle sjunga i gudstjänsten. Dels var det mässa.

Mässor har man från församlingens ansvariga sakramentsförvaltare minsann inte skämt bort oss församlingsbor med under december. Tvärtom!. Andra Advent hade mässa - tror jag. Tredje Advent var familjegudstjänst - alltså utan mässa. Fjärde Advent innebar Högmässogudstjänst - alltså bara löfte om men på allvar inte mässa. Julafton, Juldagen och Annandagen var alla mässlösa liksom Söndagen efter jul. Nyårsafton innebar Nyårsbön men idag - Nyårsdagen - hade man återfunnit nycklarna till nattvardssilverkassaskåpet och dukade bordet.


I och för sig har jag varit sjuk men tycker ändå att skall det firas att Ordet blev kött, att Gud blev människa, bör, skall, måste man högfrekvent ordna så att Ordet/Jesus tar konkret gestalt - inte bara prata om det. Och konkret gestalt tar Ordet/Jesus när "brödet bryts och vinet delas" - typ.


Så har jag gnällt lite. På årets första dag!


Imorgon startar Livskraft Polar - ett ungdomsläger på Folkhögskolan. Jag skall leda mässor, ha seminarier och bära mig åt. De stackars tonåringarna måste således stå ut med en gubbe som under det kommande året kommer att - om han får leva - fylla 56. Gissningsvis finns anledning att i bloggen återkomma i ämnet. Lägret alltså.


Nya bloggar-länken lestander drar på med inlägg efter inlägg i alla möjliga ämnen. Klicka gärna dit. Somt är intressant - dock inte fotbollen (enligt min mening). En blogg jag - ännu - inte länkar till är sandstromjonsson. Dock kommenterar jag lite där och jag rekommenderar läsaren att titta dit lite. Intressant.


Ute i världen bombar Israel fortfarande Gaza. Och Hamas får iväg raketer. Och eldupphör accepteras inte av någon, varken militanta palestinier eller den av många omhuldade demokratiska gudsfolksstaten Israel. Bedrövligt. Bedrövligt är vad det är!


God fortsättning på året!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jodå, Lestander han skriver så tangetbordet glöder. dessutom rätt så djupt och fyndigt. Däremot verkar han att ha lite svårt att ta kritik. Min kommentar kom i alla fall inte in. Den 30 december skrev han ett inlägg med denna lösryckta mening: "Jag har nämligen för mig att kristdemokraterna är anhängare av att kvinnor skall stå vid spisen vilket knappast kan vara den "svenska synen" på jämställdhet."

Jag kommenterade ungefär så här:

Johnny ta reda på fakta. Hur kan det komma sig att kristdemokraterna nominerat Ella Bohlin som första namn til Europaparlamentet.

http://www.kristdemokraterna.se/ellabohlin.aspx

Som en av tre frågor nämner hon jämnställdheten i intervjun. Herr Bohlin, före detta vistträskare, får nog inhandla ganska lång löplina om den ska nå ända från spisen till Bryssel.

2009-01-02 @ 21:14:33
Postat av: Anonym

Alla borde cykliskt debattera en framstående gestalt, Herren ifrån Juda. Kan låta mässigt naivt opponera prästens quicka, raka synpunkter. Tänker ungefär: vara "waller", xtra ymnigt zövande återge. Äkta ödesfråga?

2009-01-02 @ 21:36:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0