balans

Kanske skriver jag blogginlägg för ofta. Ett eller två om dagen ibland. Den takten gör ju att ganska fort blir ett tidsmässigt aktuellt skriveri nummer 10 från början. Och därmed på något sätt "bortom synranden". Ändå knappar jag denna kväll ned en kort notis med gemensamma temat balans.

Det finns hopp för Israel!

Den senaste tiden har jag - med 1300 döda som fullgoda anledningar - kritiserat Israels militära övervåldspolitik. Kritiken står jag för men vill dock uttrycka min glädje över att sanningen - som är krigets första offer - vad det lider kommer att bli tillgänglig för det israeliska folket. En artikel i Dagen visar på en styrka hos Israel - det fria ordet och det demokratiska systemet. Det är bra och det vill jag i balansens namn påtala.

I USA är det på samma sätt. Fast fri press gärna lojaliserar sig med regeringen när landet är i krig finns potentialen till en annan bild - just tack vare fri press. Och friheten gör att trots Bush-linjens totala massmediadominans en ny folkligare demokratisk styrka ändå kunnat ta kraft och välja honom som i morgon installeras som president. Möjligt inte minst tack vare den fria pressen.

Och så om vädret.

Bilden visar vår termometer någon gång under mellandagarna. Snacka om balans!!

Kommentarer
Postat av: Tessalisa

18,9 grader inomhus?! HU så kallt! (säger en frusen västerbottning som trots 21 grader inomhus sitter med yllesockor och varm tröja på)



Men annars så var bilden en mycket talade bild när det gäller "balans".



Balans eftersöker jag mycket när det gäller nyhetrapportering. Både internet och div. tv-kanaler som bekvämt landar i mitt vardagsrum via parabolen kan ibland vara värdefulla när det gäller balanseringen.

Det fria ordet/den fria pressen är mycket värdefull, men den tenderar i alla fall att vinkla sina nyheter.

2009-01-19 @ 23:16:48
URL: http://tessalisa.blogg.se/
Postat av: //Janne

Du verkar ju vara ganska beläst, jag är så enfaldig att jag tror att du också är påläst om dessa fundamentalisters agenda mot Israel.



Jag skulle ställa upp på varenda bokstav du skrivit i din kritik av Israel, om du bara skulle berätta lite om Hamas, Iran och deras inte alls dolda agenda.



Sen är det fruktansvärt att oskyldiga drabbas, det tycker även jag.



Sen vill jag påpeka lite om ett tidigare svar du gav åt mej, angående att överge kyrkan osv...



Du verkar i en kyrka som andligen dräper långt mycket mera folk. Vars syns du och dina kompisar i denna konflikt på eran egen gårdsplan (Sverige).



Jag ser inga ansatser till bojkott, eller annan aktivitet mot denna "andliga" övermakt, mot oskyldiga ovetande barn och vuxna för den delen.

2009-01-20 @ 14:15:23
Postat av: bloggaren själv

Hamas agenda är inte dold. Däremot kan man fundera hur mycket av det snack som kan höras från dem om att krossa Israel egentligen är värt. Retporik eller allvar??

Vara hur det vara vill. Hamas har inte resurser att utplåna Israel. Bara att nålsticka - i jämförelse med vad de kan få över sig.

Bakom Hamas står Iran. Det verkar vara så men de står just "bakom" och smuggel-levererar en del vapen. Iran är inte där med militära resurser och understöd. Lika lite som USA och EU "är där" för att hjälpa Israel i striderna. Men USA och EU står bakom Israel. Som inte behöver smuggla in vapen utan får köpa dem öppet. Eftersom gränserna inte stängt runt den staten. Som inte straffas av väst för att de agerar fel - som folket i Gaza.



Så nu när jag redogjort för Hamas syften och uppfattningar som jag inte sympatiserar med ett dugg väntar jag att du "ställer upp på varenda bokstav" av vad jag skrivit.

2009-01-20 @ 14:51:03
Postat av: //Janne

Du, tackar för svaret!





När jag läser ditt svar så ser jag att det där svaret bara är dina tankar om saken.



Vars är tillförlitliga källor?



Hur vet du hur mycket som är snack av Israel?

Hur mycket resurser har Hamas?

Vad skulle dom göra med mera resurser osv...?

Är inte Israels syfte att se till att dom inte har alla dessa resurser?



Sen kan jag upplysa dig om att Hamas eller vem som skjutit raketer in i Israel, kom upp i ca: 840 i södra Israel under pågående konflikt (3 veckor). Deras mål var att döda så många dom bara kunde, nu dog "bara" 13 Israeler.



Men det verkar som att västvärlden önskade lika många döda på båda sidor.



Sen väntade jag faktiskt att du skulle redogöra för eventuella läsare på din blog om vad deras "GUD" kräver. Vad säger deras "skrifter" om dom som inte är "troende" Det är där dojjan klämmer och det vet du lika väl som jag.



Men vad gäller lidandet för palestinier i Gasa, så skriver jag på att det är beklagligt. Men vad är alternativet?



Sen om du läser nogrannare mitt tidigare inlägg så ser du att jag nämner just att dom inte har en dold agenda. Ändå insuper nästa alla i västvärlden Hamas "sanningar" helt fräckt.

2009-01-20 @ 15:32:39
Postat av: Anonym

Ett litet förtydligande om den nu bräkliga vapenvilan i Gasa.



Vad säger Hamas, jo dom basunerar ut att "VI" vann?? Vars är bedrövelsen över alla dessa barn och mammor som dött? Dom är bara martyrer i deras ögon, dom skiter fullständigt i att det dött så mycket folk.



Sen Stig om du vill han min fullständiga underskrift på din agenda mot Israel, då vill jag att du redogör för Hamas stagdgar som omfattar 36 paragrafer, om Israel och dess rätt att existera.



Det finns nämligen en sådan, jag läste nånstans att Per Almark en gång läst upp denna i en Judisk synagoga i stockholm början på 2001.

2009-01-20 @ 16:01:00
Postat av: //Janne

Glömde mitt namn på förra inlägget.

2009-01-20 @ 16:02:31
Postat av: //Janne

Här nedan kommer en web adress till en automatöversatt sida med dessa paragrafer.



Det går att läsa fast det är lite konstiga ord, det går ju att läsa allt på engelska också om man vill.

http://www.mideastweb.org/hamas.htm

Postat av: bloggarn själv

Ge dig Janne!!



Jag skrev tidigare att jag önskar att kommentarer ska vara hyfsat korta. Och att jag inte vill att bloggares bloggar skall "kapas" av andra.



När du brer ut dig, inte tar in vad andra/jag skriver, upprepar dina egna teser och far ut i svepande formuleringar om olika saker och då ganska blandat använder di denhär bloggen för att skriva av dig.



Så jag säger: Öppna en egen blogg i stället för att använda andras som forum för långa utredningar. På webbsidan www.blogg.se kan du starta en egen blogg på 10 minuter.



På en egen blogg kan du lägga ut texten, berätta vad du menar med en "kyrka som dräper" osv. Och så kan jag läsa det där. Och genom kommentarer debattera. Om jag vill.

2009-01-20 @ 17:07:20
Postat av: Anonym

Blahh!!



Jag har skrivit mitt sista inlägg här på din blogg.

Men du är en bluff!

2009-01-20 @ 17:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0