det ryker i ruinerna

Jag gick lite tidigare från jobbet idag.
Hade ett planerat ärende på byn. Och ett till.

Det ärende jag redan under helgen tänkte bestämt mig för att göra var att gå på biblioteket. Böcker skulle återställas. Om de böckerna har jag skrivit ett inlägg som jag kommer att publicera kanske redan ikväll. Tillsammans med inlägget om filmen vi såg.


Det ärende som inte var planerat i god tid var att i lugn och ro beskåda ruinerna av den brunna skolan. På ren svenska ser det för taskigt ut. Som en krigszon. Typ Gaza. Men bara ett hus. Utan döda.


Orsaken till branden är i vart fall klarlagd: Ungdomligt oförstånd.

I vart fall är det vad vi vet. Om det finns uppsåt att bränna ner skolan eller om tanken "bara" var att elda en soptunna vet vi inte än. Polisen vet nog. Eller anar. Men allmänheten vet inte. Däremot är det många som tror sig veta. Samhället Älvsbyn är litet och många "vet" mycket mer än vad som går att veta. Om många saker. Ingen rök utan eld - om ordstävet ursäktas - brukar de säga som trivs och gottar sig i de obekräftade uppgifternas atmosfär. Inget kan vara mer falskt. Det finns pratsamma rökmaskiner som puffar utan någon som helst eld. I smärre samhällen som Älvsbyn.


Kollar man den "debatt" man kan läsa i anslutning till reportagen på lokaltidningens webb ser man ett antal puff-maskiner som vet exakt vad det hela beror på: föräldraslapphet. Någon enstaka puffar i riktning mot skolan - alltså inte den nedbrunna utan skolan i allmänhet - som en normlöshetens orsak till händelser av denna typ. De flesta andas dock bara vemod, många uttrycker empati med både elever och personal men också med tonåringen som tände på - eller tonåringarna. Fängelse- och skadeståndsskrikare finns givetvis och de är den sort som gör mig mest illa till mods. Nu tänker jag inte på en 7-åring som i sorg över sin skola och alla arbeten hon gjort yrkar på fängelse. Det kan jag ta. Men vuxna som kemiskt rena från empati bara vill nita syndabockar i allmänhet och de aktuella eldarna i synnerhet gör mig rejält illamående. De sticker värre i näsan än den rök som likt en dimma täcker samhället.


Med detta kvällsinlägg sluter jag dagen vad gäller Leken-branden.

Bilderna togs - med telefonen - under promenaden hem.

Kommentarer
Postat av: johnny.lestander

Eftersom jag har två stycken som går i Älvsbyn en på gymnasiet och en i 7:an så har jag fått veta både ett och annat. Om det är sant eller inte har jag inte den blekaste aning om eftersom jag inte vet vilka de är. Däremot så har jag pratat med vuxna idag via jobbet och där kommer det här som du pratar om fram. Eftersom jag är född på ett ännu mindre ställe än Älvsbyn så vet jag att alla vet att det dom vet är sant. Medan en annan vet att det han vet är sant. Det är nackdelen att bo på en liten ort som Älvsbyn där alla vet allt om alla. Jag gjorde en gång en bouppteckning där en av dödsbodelägarna hade som livsuppgift att hålla reda på vad alla andra människor gjorde och dessutom var hon helt uppriktig.



Johnny

2009-02-03 @ 00:35:56
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0