skita i utlandet



En trägen flock - visar besöksstatistiken - har under denna vecka besökt min blogg och tålmodigt konstaterat att inget nytt inlägg skrivits eller bild infogats sedan i söndags då jag packade för några dagar i fjällen. Nu är jag hemma och vill med denna "snabbis" på torsdagskvällen ge mig till känna.

Det bar alltså iväg till Jäkkvik på måndagen. Innan hade vi å arbetsplatsen en personalsamling - något vi alltid har på måndagsmorgonen - och denna dag besöktes vi av kommunens nye skochef. Jag måste tillstå att jag inte riktigt kände igen honom men han påstod att han haft mig som sin konfirmationspräst i min och än mer sin gröna ungdom.

Efter personalsamlingen restes till fjälls för några dagars intensiv samvaro. Det var årets upplaga av Svenska kyrkans grundkurs som for. Den kursen är liten detta år och orsakerna till detta kan vara många. Många tror att det beror på det oklara läge som föreligger vad gäller de kyrkliga utbildningarnas framtida utseende - och det kan väl vara så. En orsak till höstens få-tal är nog också att vi i våras genomförde en försöksvariant på grundkus i förkortad form och på ½distans. Femton stycken deltog då vilket nog innebär en "höst-förlust" på kanske ½dyssinet. Dessutom - och här tror jag det allvarligaste ligger - verkar färre och färre uppleva församlingarna som en miljö där man erfar kallelse till tjänst - och innan dess utbildning - i kyrkan.

Fjäll är alltid bra. Särskilt när vädret är bra. Och det var det denna gång.

Tisdagen innebar upp-promenerande på ett högt berg och den förkrossande majoriteten traskade med hela vägen.

Onsdagen genomfördes den traditionsenliga resan till gränsstenen mot Norge. På parkeringen vid gränsen finns det torrdass som i bildform pryder inlägget. Dasset är tvåsitsigt med ena hålet i Sverige och andra i Norge. Det går alltså bra för en svensk att bajsa utlandet och en norrman kan på motsvarande sätt skita i EU.

Denna dag ägnades åt möte med kyrkoherden med flera i Arjeplogs församling.
Och hemkomst runt 16.
Och kort bloggeri.

QED.

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Skochef, vad gör en kommunal sådan?



Antar att nisse har varit i farten, han med tyckfelen...



Det borde rimligtvis vara barn- och utbildningschefen besökte nämnda apt

2008-09-11 @ 22:49:59
Postat av: Pär

Quod erat demonstrandum? Vad var det som skulle visas?

2008-09-12 @ 00:06:07
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: bloggarn själv

Ann O Nym: Roligt att du är observant. Att slingra sig och påstå att "skochef" var ett medvetet ordval för haltande verksamhet vore löjligt. Tjyckfelsnisse givetvis.

Pår: QED? Vad skulle bevisas? Den inledande tesen att jag var hemma och gav mig tillkänna på bloggen - givetvis.

2008-09-12 @ 08:24:13
Postat av: SvBG

Bra! Av andra ovanstående kommentarer inser jag att jag inte behöver skriva nåt hurtfriskt om skochefen... så då gör jag inte det! Men det blir å andra sidan ingen annan kommentar heller...

2008-09-12 @ 12:41:50
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0