tvåtåig sengångare på tur

Jag märker att något gått förlorat!!

Förra onsdagen skrev jag inte ett saknadens ord om tv-serien LOST.
Inte onsdagen innan heller. Tänk att bli så borta!!

Imorgon är det onsdag och det är inget avsnitt av LOST denna vecka heller.
Hade det varit det skulle det när detta inlägg publiceras tisdag kväll varit 1423 minuter kvar - förutsatt att starttiden 21.00 var bibehållen. Dessutom kan jag inte skriva på bloggen i morgon av skäl som nu nogsamt skall redovisas.


Som läsaren - den regelbundne - märkt var tältinköpet det bärande temat i senaste inlägget. I morgon bär det till fjälls med tältet och alla annan packning. Starten blir i arla morgonstunden innan tuppen skott sig. 06.17 beräknas norrgående fjärrtåg stanna till vid centralstationen för att föra mig och madammen till Abisko.

I denna högre terräng söker vi en tillflykt undan det stigande vattnet. I vart fall känns det så. Eller kändes igår då det regnadet något alldeles hiskelifärligt. Skyarna stod öppna och jag bara väntade att gubben Noak skulle komma förbi och erbjuda lift med motiveringen att en Choloepus hoffmanni lämnat sin plats vakant och kunde jag få ta över resan på grund av tempraments- och karaktärslikheten.

Noak kom inte. Regnet har upphört och prognoserna lovar stabiliserad väderlek men ändå känns det tryggt att dra till högre terräng.

Från Abisko tänker vi traska ungefär enligt denna plan:*

  • Dag 1 - onsdag: från Abisko längs Kungsleden söderöver förbi Abiskojaurestugorna fram till i trakterna av Kironstugan.
  • Dag 2 - torsdag: vidare till området kring Alesjaurestugorna. Är ett utsett ställe vadbart lämnar vi leden efter ungefär halva etappen och går på östra sidan av de två sjöarna Rádujávri och Alisjávri - annars följer vi Kungsleden.
  • Dag 3 - fredag: i sydostlig riktning upp i Vistasvaggi ungefär till Vistasstugan.
  • Dag 4 - lördag: västvart till Nallostugan eller strax bortanför.
  • Dag 5 - söndag: vilodag från stora packningen för dagstur till landets högst belägna sjö.
  • Dag 6 - måndag: från Nallo västerut till Tjäktjastugan för att där återbeträda Kungsleden. Senare samma dag vidarer norrut, kanske ända fram till Alesjaurestugorna igen.
  • Dag 7 och 8 - tisdag och onsdag: vandring tillbaka till Abisko, förhoppningsvis för att kunna borda tåget och anlända till Älvsbyn onsdag kväll då det inte heller är något avsnitt av LOST.

Detta är som sagt planen. Vad det blir kan vi inte veta. Vädret avgör!!


Läsaren av min blogg torde av detta inse att det kommer att vara bloggtyst ett tag nu. Men sedan, åt veckan, blir det nog något. Gissningsvis har jag då ett uppdämt skrivbehov, magasinerade tankar och en uppsjö av bilder att beblogga. Fjällturer får nämligen till effekt att många bilder tas och många tankar tänks.


Vad skall den stackars läsaren roa sig med under tiden?

I dagens Dagen finns ett par informativa artiklar om OAS-rörelsen som nu startar sommarens stora möte nere i Borås. Läs de artiklarna.

Jag rekommenderar de jag länkar till nere till höger då det just nu på ett par av de bloggarna förs en del samtal. Andra är bra utan att debatter pågår. Sedan har de bloggarna fler eller färre länkar att klicka vidare på. Gör det. Och kommentera.



*  Så blir härmed den färdplanen angiven - något som propageras som allvarligt viktigt inför vandringar och turer.

Kommentarer
Postat av: bloggaren själv

Det verkar som om min egen kommentar inte gick fram så jag skriver den på nytt - alltså att det bara är det strävsamma gamla paret som drar till fjälls. De vuxna och ½vuxna arvingarna blir hemma för arbetet, garagemålning, gräsklippning etc. Huset lämnas således INTE tomt - bara så att alla illgärningsmän och dito kvinnor vet.

2008-07-23 @ 00:55:51
Postat av: Fredrik

En tisdag under sommartid kan man ju annars skriva om morden i midsumer - förstklassig brittisk polisdeckare. Ang starttider om antal minuter kvar - det går inte att lita på, i kväll fick man lugnt invänta sportsändning och innan Midsumer startade 60 min efter utsatt tid...

2008-07-23 @ 01:10:52
URL: http://lycksele.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0