skitfint - och värre



Nedanstående text är ett hyfsat återgivande av det beredelseord jag höll första kvällen i samband med ungdomslägret Livskraft Polar å Älvsby folkhögskola. På lägret finns ungdomar, företrädesvis ur EFS-led, till ett antal av ca 65 samt ledare.


Julia sa i sin predikan tidigare i kväll: "Skitfint! - men så får man inte säga".
Som kraftuttryck tycker jag inte det var så farligt. Jag kommer nu att vara mycket värre.

Jag brukar inte svära. Andra gör det. Det är dumt, fel och obildat. Jag väljer - oftast - att avstå.
Men eftersom andra gör det vet jag - vi - ju hur det låter: "Gud i himlen!" "Djävlar i helvete!".
Och fast det hela är fel, dumt och obildat är det åtminstone rätt placering av det hela...

En gång röt en person som tyckte livet var vrångt - det var i en studentkorridor i Uppsala - med sina lungors fulla kraft: "Gud i helvete!!!"
Den tyckte jag var grov. Jag backade två steg.
Men ikväll ska jag visa er en bild på det:

Vad ser ni på bilden?? [här gav församlingen svar typ Kristus, Jesus korsfäst...]
Vad är det för material? [svar: sand, sten...]
Nej, murbruk. En murad vägg.
Var kan bilden vara tagen?? [inga svar kom...]
Bilden är tagen i Auschwitz. Vet alla nu vad jag pratar om?
Förintelselägret där nazisternas spärrade in och gasade folk.

Bilden - jag har scannat den från ett vykort jag köpte där - är från en barack i Auschwitz. Den är ditskrapad av en fånge. Som rimligen måste varit kristen. I ett helvete på jorden.
I lägret - hans helvete - har han bett. Och trott. Och gjort en bild av Jesus på korset.
Det blev en bild av "Gud i helvetet" - i människornas helvete.

Den bilden är tecknet - i vart fall ett tecken - på att Gud har bestämt sig.
I sin predikan tidigare i kväll vände sig Julia speciellt till några och sa ungefär: "Du som kanske inte har bestämt dig..." och så uppmanade hon den, och alla andar, att "söka vidare för att finna". En viktig uppmaning.

Och när vi funderar på om vi ska bestämma oss - och bestämma oss igen - så vet:
Gud har bestämt sig!

"Så - på så sätt - älskade Gud världen att han gav den sin ende son..." står det.
Gud gav. Så yttrade det sig att Gud bestämt sig för att möta oss människor.

Gud gav. Man kan också säga Gud ger - alltså fortfarande - sin son.
I Nattvarden. Här. Nu. Strax.

Det är ju Jesu kropp som ges i Nattvarden. Det är ju Jesu blod som ges.
Det är ju Jesus som i bröd och vin skapar gemenskap mellan sig och oss.
Och vi kan göra om Johannes 3:16 litegrann: Så - på så sätt - älskar Gud världen att han ger sin son i bröd och vin för att var och en som tror - tro och ta emot är samma sak - ska ha evigt liv.

Om du ikväll känner dig som om du är i sjunde himlen är väl allt OK.
Att tro att Jesus är med dig där är hur enkelt som helst.
Men om du upplever att du har ett helvete så vet:
Både bilden och Bibeln säger att Gud är där också - hos dig, för dig, med dig.

Därför - eftersom Jesus är med - kan vi be och bekänna det som är skevt i våra liv.
Vi kan göra det i tillit till Gud/Jesus som är hos oss - också i våra helveten.
Amen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0