sanningar i serier

Nu har snart sportlovsveckans alla vardagar tilländalupit och jag har varit krasslig hela tiden - det är som förgjort. Hostan har lindrats och snoreriet sinat men kroppsvärmetermostaten befinner sig i ett hoppande olag vilket gissningsvis betyder att nåt skit är kvar i kroppen. En i princip feberfri dag kan plötsligt om kvällen ändå ha nästan 39 grader och en liten 38-a på eftermiddagen sänks till knappt 37 bara genom att det sovs en timme.

Dataspelen har jag tröttnat på och att intensivläsa engelska och grekiska blir jag matt av. Därför grabbade jag en bunt av de serietidningar barnen stundom inhandlar för att den vägen finna lite förströelse som på den tiden då jag själv var serietidningsköpare. Då var det Fantomen det handlade om - efter att som riktigt liten givetvis läst Kalle Anka & Co. Asterix fanns givetvis också på läslistan. Och Agent X9 med Modesty Blaise. Då.

Nu är den nya generationens serier annorlunda. Hälge är ju i och för sig tväråldersmässig och fantastiskt gångbar i den glesbygdskultur man bebor. Herman Hedning kan kanske en del tycka verka vara opassande men har klara poänger. Nemi begriper jag inte alls. Larson! fattar jag mig inte heller på och tycker bara att flera av serierna är besynnerliga om ett försiktigt ordval tillåtes - men Sigges lagun som finns i Larson! är givetvis bra.

Guldkorn finnes dock dels i form av korta sekvenser med fiffiga poänger, dels som bilder man kan scanna för att använda för att illustrera andra tankar man har och företeelser i samtiden. Låt mig ge ett par exempel förutom den inledande bilden som står för känslan när jag började skriva detta inlägg.

Tidigare har jag på bloggen gnölat om något som heter EFU (En Förändrad Utbildning (för Svenska kyrkan). Den kan i viss utsträckning stå som exempel på tendenser i byråkratier att självgenerera arbete åt byråkrater. Kyrkan är inte ensam i detta. Kommuner gör på samma sätt när de lejer in konsulter för att i en anda av Consensus, mot avgift, förändra fungerande verksamheter genom att lägga ner dem så att de kan startas på nytt likadant fast på ett annat sätt - i framtiden. Illustrerar inte denna bild just detta byråkratiska fenomen??

För att ligga kvar i EFU-spåret så remissbehandlas dett just nu och en kraftfull kritik formuleras. Denna tvåbildsstrip kan nog säga något om det arbetet.


... och scannern gick varm...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det låter som febern som härjade i våra barn; upp och ner osv. Serier är bra. Jag gillar "Grimmy". Det är lite av min galghumor. Krya på dig!
/ Lostfanet

2008-02-29 @ 12:21:58
Postat av: Magnus

Stig min gamle magister, he he he. Du skulle ta och prova på uti vår hage...med Falo, en sån underbar serie så man håller på att dö, men det är klart, gruv humor gillar inte alla..
/Magnus

2008-03-03 @ 17:56:45
URL: http://magnusstalnackes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0