dan före dan och dan före dopparedan

Nu nalkas juldagen!
Om knappa timmen sker dygnsskiftet och efter ett par hektiska dygn kan nu tangentbordet fattas. När publiceringen av detta kan ske kan i skrivande stund inte nämnas eftersom omyndig arvinge ockuperar nätuppkopplingen.


Julförberedelserna gick i tidspressens tecken.
För jättemånga veckor sedan beställde familjen - alltså den fastighetsägande delen av densamma - en del prylar för utbyte av lilla toans tvättställ* och brusfåtölj. För några veckor sedan hämtades prylarna hem till huset men det hela förblev därvid. Ingen gång uppfylldes de krav jag ställer för att påbörja renoveringsarbeten med tillhörande vatten- och avloppskoppling. Kraven är:


  1. Minst 1½ dag skall kunna vikas för projektet. För den händige som vet hur man gör och bara fixar kan detta synas mycket men då jag är rejält ohänt** behöver jag räkna ut hur varje enskilt moment skall utföras, innan jag utför det. Och sådant tar tid.
  2. Affärer som säljer kopplingar, borrar, skruvar och annat som kan behövas skall vara öppna så att jag kan kompletteringshandla samt få råd om det strular.

Utifrån främst krav 2 kan veckosluten uteslutas. Arbete omöjliggör arrangemang enligt krav 1. Julveckan med därtill hörande lov blir därför perfekt - förutom att det är julveckan förståss.


Sagt och pysslat. Måndag och halva tisdagen ägnades åt projektet som givetvis blir onödigt omfattande eftersom nya prylar inte ser ut som de gamla. Som exempel på detta kan nämnas att vid montering av toastol.finns sex punkter att ta hänsyn till. Som första och oföränderliga punkt är hålet i golvet för toastolens skitutsläppningsfunktion. Placeringen av detta är inte förhandlingsbart. Bara att placera den nya i enlighet med golvhålet. De fyra hålen för skruvar fästandes stolen i klinkergolvet överensstämmer givetvis inte med motsvarande fyra skruvhål borrade för gamla fåtöljen. Borra nya hål alltså! I klinkergolv. Med golvvärme. Bedjandes att borren inte skall sabba värmesystemet. Till detta misstämmer givetvis kopplingspunkten för vattenintaget - punkt 6 - ungefär på två centimetrar vilket skapar nytt och kreativt rörkrök-ningsbehov.


Till detta är tvättstället - det nya alltså -av typen "vilande på en skåpkonstruktion". Detta ställer nya krav på träslöjd, borrande av stora hål, rördragning, koppling, tätning och så vidare.


Den 23/12 runt 15.00 var jag klar att bege mig ut i vimlet för att köpa julpresenter till högt skattade nära och kära. Sedan junkmat***, julstädning, gran****, pynt osv.


Bilden Stig! Förklara bilden!!


Jajajaja. Haven tålamod! Jag vet att läsaren brinner av otålighet.


Slipsar är för en fri man vad strypkopplet är för en hund och vad halsbojan för en slav. Otäckt alltså. Värt att i det längsta undvikas. Men ibland går det inte. Julafton utan prästerligt uppdrag är ett sådant tillfälle.

Knyta slipsar har jag aldrig kunnat. Min far stod för den detaljen och det gällde att vara noga så att man inte drog ut knutarna. Nu har min far varit död i mer än tre år och julslipsarna - jag har två - var bägge i behov av omknytning. Dottern googlade på faderns - alltså min - begäran ordet slipsknut. Hon präntade ut en slipsknytningsinstruktion som vid femte försöket gav det bilden föreställer: Min första slipsknut. Natten mot julafton 2008.



*  Om en av orsakerna till projektet - se inlägget varför inte dödsstraff?

**  Det dialektala ohänt betyder inte att man är aktivt klantig. Ordet anger ett mellanläge som säger att man inte är händig - inget mer.

***  Se inlägget julstök III för information om julhelgens utseende för mig och de mina.

****  Granskörden, berörd i förra inlägget, gick hyfsat. Innan det var helmörkt hittade vi en som var både rak och krokig - S-märkt alltså - och mer gles än tät. Dock bär den med heder både belysning, glasbollar och garntomtar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Helt klart godkänd knut, Stig!

Om du dessutom tar dubbla pekfinger/tumgrepp strax under knuten och bryter utåt så blir den bucklandes utåt (konvex) och ännu snyggare.

Jag behöver också snegla på knytinstruktioner och lämnar oftast slipsarna knutna i garderoben, vilket tyvärr får den konsekvensen att slipsknytarövningarna tenderar att bli så sällan att färdigheterna i detsamma inte kan göras utan visuell hjälp.

2008-12-25 @ 12:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0