ninannananina...

Rubriken kan lämpligen gnolas av de läsare som har åldern inne att minnas TVprogrammet Boktipset som slutade sändas 1989. Ni som inte vet vad det handlar om remitteras till http://sv.wikipedia.org/wiki/Boktipset för förstärkt allmänbildning.


Mitt boktips är den bok bilden avbildar - klicka. Boken har nu så länge varit smyglånad ur Älvsby församlings referensbibliotek att den börjar vara i gränstrakterna till stulen men kommer dock snart att återställas till förmån för ett för egna pengar inköpt exemplar. Och boken är så bra!! Och Luther är så bra!!


Missförstå mig nu rätt!


Mitt förhållande till Luther är inte - trots att jag är präst i en luthersk kyrka - den tanklöse repeterarens relation. Ett sådant Lutherförhållande är ju näst intill utdött liksom många gånger Luther-igheten i kyrkan över huvud taget. Dock finner jag i Ingemar Öbergs redovisning så mycket tillämpbar klarsyn hos reformatorn att jag rentav blir förvånad. Boken om Bibelsyn och Bibeltolkning hos doktor Martin är väldigt intressant som kuliss till dagens debatter och strömningar i kyrkan både nationellt, regionalt och lokalt.


Läsandet skapar frågor som:

  • Vilken plats har förnuftet egentligen i relation till Bibeln? Är det ett analysredskap eller ett urvalskriterium?
  • Vilken är erfarenhetens och den egna andlighetens plats? Formas sådant av och bedöms genom Guds ord eller formar och bedömmer de vilka ord som kanske skulle kunna bevaras undan historiens skräpkammare eller ha praktisk tillämpning idag?
  • Och vilken blir kyrkostrukturens roll - alltså koncilier, kyrkomöten och opinioner, höjdares tyckanden och andras debatter, påvar, bloggare och kulturpersonligheter - i relation till det Gud talat genom profeter, sin Son, apostlar och evangelister och som sedan bildat vår Bibel?

Jag tycker sådat är intressant - som boken Bibelsyn och Bibeltolkning hos Martin Luther, trots att den ibland upprepar sig samt ganska ofta brister ut i citat på tyska språket vilket jag aldrig studerat.



Och så till något helt annat: Kanske kräkelfäktning till sist.

Till att börja med hänvisning till ett par tidigare blogg-inlägg:
pedagogiskt problem - och inveckling av den 21:a mars 
äntlingen kanske kräkelfäktning av den 17:e april i år.

Läs dessa (på nytt) och kolla sedan nedanstående länkar. Förstå den glädje jag upplever övar att biskoparnas strävan efter framträda enfaldigt - observera att det är ett räkneord - äntligen kanske har övervunnits! Kanske kan därmed också kyrkans tankeslaveri under den mest pratsjuke mitrabäraren komma att upphöra.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17140743.asp - ett frikörarinlägg.
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17167141.asp - kanske ett trendbrott.


Kommentarer
Postat av: Madonna

En bok som jag kan tänka mig att köpa...
Från det ena till det andra, såg idag kaviar med banan....smak på kvantum. Jag är glad att jag är fiskallergiker så jag slipper dylikt trams. Raketosten gillade jag däremot och den moderna varianten av getost tycker jag om men inte mesost...bläää

2007-09-30 @ 19:30:07
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: SvBG

Ja, jag blev också glad över att de börjat använda kräklorna till nåt meningsfullt

2007-10-03 @ 19:45:38
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0