frimärke och lift samt bär och bäver

Så är jag då sedan dryga dygnet tillbaka från min tjänsteresa och första delkursen inom ramen för projektet Navet. Vad projetet Navet exakt innebär, varuti det består och tankar om vartill det gagnar kanske jag återkommer till vid ett senare tillfälle.

Hemresan skedde bland annat med tummen som färdmedel - extra intressant för långgråhåriga män vid pass 54 års ungdom. Jag har vid några tillfällen i mitt liv också efter jag fyllt 40 tillgripit denna resemetod för att förkorta tiden i trafiken och nedbringa resekostnaderna. Detta sista har dock aldrig av mina arbetsgivare bemötts med den tacksamhet jag tycker tumresemetoden förtjänar.

På omständig klartextiska kan orsaken till resemetoden beskrivas på följande sätt:
När jag befunnit mig på resa till Skellefteå eller Umeå och för detta ändamål samåkt med arbetskamrater eller samverkanspartners från Luleå som under nedresan hämtat upp mig i Piteå sedan jag färdats dit medelst buss och således inför hemresan saknar eget fordon och därför rimligen bör returbussbefodras från Piteå till hemorten men det är ganska lång tid kvar tills bussen går och vädret är njutbart söker jag placerad på lämplg plats i Öjebyn lifta hem under förvissningen att om lift ej erhålles så kommer bussen vad det lider. Detta har jag gjort några gånger och jag har alltid fått lift!!

En gång liftade jag med en bil fullastad med barnmorskor från Älvsbyn som varit på fortbildning på Pite älvdals sjukhus. Jo, det är våran präst som står och liftar som en skolpojk! ropade de efter tvärniten.
En annan tvärnit gjorde kommunens före detta kommunalråd med hustru - lika förvånade över att pastorn stod vid vägen.
Pojkdrömmen att åka timmerbil uppfylldes för några år sedan då föraren sett prästskjortan och identifierat ägaren som boende i det villaområde han själv vuxit upp i.
Jag har aldrig behövt vänta mer än tio minuter. Prästkragen och den för älvsbybor bekanta nunan har berett mig plats i fordonen. Och andra fordon har stannat men då de inte skulle åt mitt håll har jag avböjt deras erbjudanden.

Igår blev det dock strängt. Ingen stannade på mer än en halvtimme.
En bil med frimärksprästskjortebeklädd förare saktade dock in något som om föraren trodde sig känna igen en kollega med lyft lifttumme men avfärdade sin misstanke som osannolik och valde att köra vidare. Tanken att min kollega var på väg till en höghelig förättning som tvingade honom att hasta förbi bör man dock inte odla alldenstund han har sin bostad bara några kilometer längs vägen och ett lifterbjudande hade tjänat mig föga. Hans osäkerhet förstår jag också då jag inte var prästskjortemarkerad utan var, som det brukar sägas, civil - en klädstil många väljer för att lättare smälta in bland och enligt vad man säger mer otvunget få kontakt med folk. Att jag är tveksam til vettigheten i ett sådant resonemang har nog framgått tidigare i denna blogg och att civilskjorta försvårar liftning är jag efter gårdagens undersökning helt övertygad om.

Så passerar ytterligare en bil som ryckte till som om föraren kanske känt igen mig. Själv tyckte jag jag kände igen föraren men då bilen for tänkte jag OK, hon kände inte igen mig. Det blir nog bussen i alla fall.
Två minuter senare kommer bilen tillbaka. Jag var - fast civil - igenkänd av en tidigare arbetskamrat och fick lift hem.

Idag - veckoslutets enda lediga dag - gick i skogspromenadens tecken. Det var promenad för mossa-samling som stod på min och madammens agenda när vi traskade ut i det vackra höstvädret. En lingonplockare och några plastpåsar tog vi med för säkerhets skull men ambitionen var inte bär. Hur det då bar sig bar det sig inte bättre än att det i alla fall bars hem bär - 15 liter.

Ett tidigare bärplockarinlägg pryddes av en bild på en björnriven myrstacksstubbe*. Idag är det bäverns framfart i skog och mark som kan visas. Bilden av bävergnaget togs medelst mobiltelefon strax utanför samhället vid en liten bäck - med damm och allt.

*Se bär bär tankar av den nionde september i år.

Kommentarer
Postat av: Pär

hur var det där nu, vilka var det som körde... ursäkta, gick/red förbi den där mannen som blivit överfallen? en levit och en präst...? men om det skulle vara en samarier, vem skulle då oväntat ha plockat upp dig? en "mälardalsliberal" som en av mina klasskompisar uttryckte det, kanske?

2007-09-24 @ 01:16:36
Postat av: bloggarn själv

Upp-plockerskan var en invandrare som fastän gift med svensk och med denne flerbarnsmor samt boende i landet sedan många år länge nekats - kanske ännu nekas - medborgarskap.
Tänkvärt...

2007-09-24 @ 15:46:35
Postat av: SvBG

Tänkte just kommentera detta liftande med att jämföra med den barmhärtige samariern, men jag ser att det redan gjorts, så...

2007-09-24 @ 19:27:17
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0