ve det folk... - om glyttvälde

Igår utsågs Fredrik Reinfeldt till statsminister.
Han är 41 år.
Han är ju rena juniåren!!

Och gift med en två år än mindre mogen tös som är kommunalråd.

Vart är vi på väg?? Jag är 53 år ung!!
Jag finner mig bo i ett land lett av en glytt med småbarn i huset!!


För ett par veckor såg jag ett engelskt humorprogram där andra män som börjat få perspektiv på livet grymtade om åldertecken. De började känna sig lite ängsliga inför vad som kan uppfattas som ett antal åldertecken - typ

  • poliser är yngre än en själv - det är första tecknet
  • lärare är yngre än en själv - det är andra tecknet
  • parlamentsledamöter blir yngre än en själv - det är ett allvarligt tecken
  • premiärministern yngre än en själv - krisvarning
  • ärkebiskopen av Canterbury, den nuvarande, visar med skägg och grått hår i en ambition att se ut som Gandalf. Är dock mitt mellan 50 och 60 - mörker råder
  • påven är den ende äldre - tills dom väljer nån 12åring

Nu är jag väl ändå inte helt allvarlig i mitt gormande. Egentligen är det bra att statsministern är förälder till barn som forfarande är barn och/eller tonåringar. För livets skull. Jag minns för några år sedan, när Tony Blairs lymmel till son åkt för tonårsfylla, känslan av att också Tony delar verkligheten med många andra - även om jag själv inte konfronterats med ordningsmakten i rollen av förälder (eller i annat sammanhang heller förutom felparkerare).

Att statsministens sedan är moderat är en beklaglig del av arrangemanget men det har jag kommenterat på annan plats.

Det känns bara lite kymigt att jag som är 53 år ung ser så många fler vara ännu yngre, ännu barnsligare, ännu mindre mogna och att dessa greppar rodret.


Kommentarer
Postat av: Fadern

Ja.. Stig,Så är det Vi kan inte göra så mycket åt det. Det är bara att följa med! Varför är du så rädd
Fredrik? Är han det värsta du kan tänka dig?

2006-10-07 @ 17:05:46
Postat av: bloggarn själv

Vaddå rädd? Jag är väl inte rädd för nån Fredrik.
För mig - medelklass med hyfsad inkomst, fast jobb, hustru med fast jobb, frisk osv är han väl ganska ofarlig. För egen del kan han till och med vara bra - om det är Reinfelt Fadern menar.
Men världen är större än vad jag är. Och människorna fler. Det är för de sjuka, de arbetslösa, de ensamma, de gamla, de svaga jag tror han kan vara en riskfaktor - på sikt. Om det är Reinfeldt vi menar.
Nån annan Fredrik att eventuellt darra kring känner jag inte till.

2006-10-07 @ 19:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0