företrädares förräderi

SSU-ordföranden är dömd på fyra åtalspunkter - hon vill sitta kvar i alla fall.
Kulturministen har en grav mygelhistoria - vill sitta kvar i alla fall.
Handelsministern har visat sig vara vandelsligisten - vill sitta kvar.
Någon annan gör ditt - och ser ingen anledning att lämna in.
En annan gör datt - och menar att det är privat.


Detta finns i samhället, politiken, industrin osv - detta att en företrädare inte lever upp till vad man rimligen anser att man kan förvänta sig av en sådan. Det finns också inom kyrkan.

Många - dock inte alla - klamrar sig kvar som om inget allvarligt hänt.

Och min fråga blir: Varför rullar inte fler huvuden?


Givetvis måste man kunna överse med en tillfällig tabbe.

Självklart skall man kunna förlåta den som ångrar misstag eller missval.

Men: 

  • Om personer under lång tid bryter lagen i samhället måste de ställas till svars.
  • Om man under lång tid sviker idealen i en organisation finns det konsekvenser man behöver vara redo att bära.
  • Om man dummar till sig grovt finns givetvis också ett pris att betala.

Bäst är om folk har styrka att själva dra konsekvenserna och lämna in.

Har de inte den styrkan måste andra vara starka och göra markeringar.

Så jag tycker idag - för att nämna ett par exempel - att Anna Sjödin svikit ideal till den grad att hon bör avgå eller sparkas. Jag tycker att kulturministern visat prov på en sådan laglöshetens anda att hon rimligen måste stämpla ut eller fockas. Det är lite av vad jag tycker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0