städning 1 - magisteruppsatsen

I förra veckan skrev jag en förteckning om vad jag inte hunnit skriva om. Det är väl dags att städa lite i den förteckningen kanhända och här är ett förstaplock.


Jag var alltså i Uppsala under Domsöndagshelgen. Måndagen efter Domsöndagen - alltså för en och en halv vecka sedan - skulle min uppsats för teologie magister-examen dryftas på seminarium. Normalnerver hade inneburit att jag bordat tåget söndag kväll för att komma till Uppsala måndag morgon, seminara samt ta tåget hem natten mot tisdagen. Madammens senaste tågresa - beskriven tidigare - hade dock fått nerverna i dallring så jag reste med nästan ett dygns marginal. Startade alltså lördag kväll sent för att från och med söndag mitt på dagen gästa svåger och svägerska strax utanför Uppsala i väntan på att måndagsmorgonen skulle gry.

Allt gick enligt plan. Kom bara på strax norr om Gävle att där kan man kanske hoppa av för en kort visit hos den ene av de två farbröder som ännu är i livet. Sagt och åtgärdat. Kort telefonsamtal som varslade, avhopp, promenad och möte med pappas lillebror med maka.
Kul!! Kändes lite gruvensamt under promenaden dit. Skulle jag bli jobbigt påmind om pappa?? Mina farbföder och han var ju skrämmande lika till utseende, sätt, röst osv.
Det kändes bara bra!! Farbrodern är 80 fyllda, hyfsat pigg och vi fick en fin pratstund över ett par koppar kaffe. Sedan iväg för landning hos svågeriet i Vattholma.


Måndagen var det alltså seminariedags.

Handledaren var meddelad att jag inte skulle vara till hundra procent klar - men så klar att det skulle kunna diskuteras. Det gick bra. När den kompletterade och korrekturlästa versionen är klar skall den sändas in och då skrivs intyget ut. Det känns kul men också lite vemodigt - vad skall jag nu ha för hobby?? Men jag skall göra den klar först innan jag låter tomheten drabba mig lite lätt.


Mina universitetsteologikunskaper är, i den ordning de tenterats:

  • 40 poäng Religionskunskap - det som på min tid kallades Grundkursen
  • 10 poäng grekiska
  • 10 poäng hebreiska
  • 10 poäng (= 1 betyg) religionshistoria - alltså främmande religioner
  • 20 poäng (= 2 betyg) bibelvetenskap Gamla testamentet - språkligt
  • 40 poäng (= 3 betyg) bibelvetenskap Nya testamentet - språkligt
  • 20 poäng (= 2 betyg) kyrko- och missionshistoria
  • 10 poäng (= 1 betyg) dogmatik
  • 10 poäng (= 1 betyg) teologisk etik
  • 10 poäng (= 1 betyg) praktisk teologi och samfundskunskap

Som synes av det kursiva kom bibelvetenskap - exegetik - att utgöra tyngdpunkten.
Sammantaget blir detta 180 poäng i min teologie kandidat-examen från årsskiftet 1977-78, en tid då "normalexamen" var 160 poäng. Att jag läste 20 poäng (= en termin) mer hade flera orsaker: Det var intressant, jag gick på ett gammalt system som stadgade att man efter språken skulle läsa 7 ämnen och ta minst 8 betyg och jag hade de sista "ett-betygarna" kvar. Dock: framför allt pluggade jag extraterminen för att vänta in min dåvarande fästmö* vars utbildning skulle vara klar i och med våren 1978. Våren 1978 innebar för mig:

  • (20 poäng - inte formellt inräknade men motsvarar den i kyrklig regi då så kallade praktiskteologiska övningsterminen som gick ut på att lära hantverket hjälpligt, kunna predika, hålla barn utan att tappa dem i dopfunten etc.)

Sedan efter många år i dessa yttersta tider:

  • 40 poäng bibelvetenskap Nya testamentet - språkligt.

Detta innebär en teologie magisterexamen. Om jag predikar bättre med detta eller har bättre lektioner vet jag inte men det spelar ingen roll. Jag har fått lära mig mer och det tycker jag är kul.

* Den dåvarande fästmön är denna dag madammen i mitt liv, fastighetens första dam.


Kommentarer
Postat av: SvBG

Imponerande meritlista. Det gläder mig också att du använder din kunskap på ett bra sätt!! :-D

2006-12-09 @ 23:08:43
URL: http://www.svenbertilgrahn.se
Postat av: Anonym

Instämmer med föregående talare.

2006-12-17 @ 12:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0